FJMV_DLT Didaktika literárního textu

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJMV_DLT/01: Čt 3. 11. 14:20–16:00 učebna 54, Čt 10. 11. 14:20–16:00 učebna 54, Čt 17. 11. 14:20–16:00 učebna 54, Čt 24. 11. 14:20–16:00 učebna 54, Čt 1. 12. 14:20–16:00 učebna 54, Čt 8. 12. 14:20–16:00 učebna 54, H. Kyloušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je rozdělen na dvě části – teoretickou a praktickou. Teoretická část se dotýká problematiky čtení v cizím jazyce, postavení literatury a literárního textu ve výuce cizích jazyků a faktorů ovlivňujících porozumění cizojazyčnému textu. V praktické části budou na základě vybraných ukázek literárních textů představeny různé aktivity s cílem rozvíjet komunikativní kompetenci žáků. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen: vybrat vhodné texty pro čtení s porozuměním; vypracovat metodické listy podávající návrhy pracovních postupů s vybranými ukázkami narativních textů francouzsky píšících autorů; aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • Čtení v cizím jazyce. Faktory ovlivňující porozumění literárnímu textu. Paratext. Zadní strana přebalu. Od incipitu a excipitu ke čtení novely. Cenzura neboli caviardage. Přidávání neboli expanze. Puzzle. Čtení ukázky po sekvencích s předtextovými aktivitami.
Literatura
  • ALBERT, M.-C., SOUCHON, M. Les textes littéraires en classe de langue. Paris : Hachette, 2000.
  • BENTOLILA, A., CHEVALIER, B., FALCOZ-VIGNE, D. La lecture, apprentissage, évaluation, perfectionnement. Paris : Nathan, 1991.
  • CICUREL, F. Lectures interactives en langue étrangere. Paris : Hachette, 1991.
  • NATUREL, M. Pour la littérature, De l’extrait à l’oeuvre. Paris : CLE International, 1995.
  • KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 172 stran. ISBN 9788021043732. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět se vyučuje blokově. Termíny budou stanoveny počátkem semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.