RJ2MK_DIS1 Didaktika RJ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/6/0. 6 hodin bezkontaktní výuky. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2MK_DIS1/01: Pá 8:40–9:20 respirium (5. nadzemní podlaží), R. Grenarová
Předpoklady
Úspěšné absolvování bakalářského stupně studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se základními teoretickými pojmy Didaktiky cizích jazyků - ruského jazyka. Seznámení se základní literaturou předmětu.Příprava na pedagogickou praxi. Referáty a mikrovýstupy studentů.
Osnova
  • Didaktika RJ - předmět, cíle, úkoly. Metody, formy práce, metodické postupy. Metodické koncepce vyučování CJ - RJ. Cíle vyučování RJ. Učitel cizího jazyka - ruštiny. Specifika počáteční výuky RJ. Pozitivní a negativní transfer,interference. Seznámení a praktické osvojení tzv. "školního lexika". Příprava na pedagogickou praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
    doporučená literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • DOLEŽELOVÁ, Eva. Úvod do pedagogické praxe z ruského jazyka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 58 s. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, s. 241-497. info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 241 s. info
Výukové metody
Seminární prezentace, třídní diskuse, skupinová práce. Modulová práce a příprava, čtení, projekty a dril. Bloková výuka.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích, tolerance dvou absencí. 2. Pravidelná domácí příprava. 3. Příprava a realizace mikrovýstupu (temata a problémové otázky budou zadávana průběžně ve výuce) v semináři, odevzdání v písemné elektronické podobě. 4. Vedeni Portfolia. 5. Zápočet formou písemného testu.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučuji pravidelnou průběžnou samostatnou přípravu na výuku. Vedeni studentskeho portfolia. V době od 12. do 16. října 2011 bude realizována bloková výuka a workshopy v rámci projektu Škola mladého učitele ruského jazyka jako cizího II, výuku a workshopy povedou zahraniční odbornice prof. Irina Moissejenko a prof. Natalia Zamkovaja, vysokoškolské pedagožky s mezinárodním kreditem a zkušenostmi ve výuce RKI, autorky učebnic a metodik RKI. Bližší informace s přesným rozvrhem a místem konání blokové výuky budou zaslány hromadným mailem v 1. týdnu výuku PS 2011. 6 bezkontaktních hodin výuky – zpracování dílčích seminárních prací, písemných úkolů a projektů s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury: - struktura vyučovací jednotky dle konkrétního zvoleného metodického směru - analýza jednoho dílu učebnice ruštiny Pojechali - přípravy – projektu na vyučování (podrobná příprava) dle výše uvedených okruhů Tyto seminární práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a zároveň umístěny ve studijních materiálech v ISu MU. Studenti tak získají přehled o práci svých kolegů, mohou se vyjádřit k jednotlivým vystaveným pracím, zahájit a vést diskusi na dané téma. V rámci ISu MU je provedena kontrola vyučujícím i realizace individuální komunikace s jednotlivými studenty. Bude hodnocena schopnost samostatné analýzy a interpretace tématu studentem i schopnost studenta shrnout v závěru práce význam, klady a zápory jednotlivých strategií metod, jedním z hodnotících kritérií bude samostatnost kritických úvah studenta, ale také schopnost vyhledat a adekvátně použít sekundární literaturu. Po vložení hodnocení písemné práce do ISu se studentka /student může seznámit s výsledky a konkrétním hodnocením vlastní práce v průběhu zkouškového období v konzultačních hodinách vyučující.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.