SZk1029a Educational Psychology

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/1. 8 units. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc.
Rozvrh
Pá 30. 9. 16:00–17:20 kancelář vyučujícího, Pá 21. 10. 16:00–17:20 kancelář vyučujícího, Pá 11. 11. 16:00–17:20 kancelář vyučujícího, Pá 25. 11. 16:00–17:20 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
At the end of the course students should be able to: develop the basic theoretical background; apply the knowledge of educational psychology into pedagogical practice; understand basic concepts and terms in educational psychology; apply adequately the basic methods of educational psychology; learn how to recognize learnings styles and strategies of the pupils; recognize and explain the causes of school failure of pupils.
Osnova
  • 1. Subject and development of educational psychology.
  • 2. Educational psychology in the system of sciences and humanities.
  • 3. Methodology a methods educational psychology.
  • 4. The relationship of learning, development and education.
  • 5. Personality of a pupil.
  • 6. Pupils with difficulties.
  • 7. Psychology of learning.
  • 8. Psychology of creativity.
  • 9. Psychology of teaching.
  • 10. Learning styles a strategies.
  • 11. School success and failure.
  • 12. Psychohygiene of education.
  • 13. Psychology of the teacher's personality.
  • 14. Psychology of education.
  • 15. Family, school and development.
  • 16. Patopsychology of education.
  • 17. Psychosocial climate of a school.
  • 18. Perspectives of educational psychology.
Literatura
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, xx, 1055. ISBN 0805859713. info
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xxiii, 616. ISBN 0321011848. info
Výukové metody
lectures, class discussion, homeworks, reading
Metody hodnocení
written tests (60% minimum)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.