CJ3BP_LPLM Proseminář k literatuře pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_LPLM/01: Po 15:45–16:30 učebna 51, N. Sieglová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je orientovat studenty v problematice hodnotových posunů v literatuře pro děti a mládež po roce 1989. Bude věnována pozornost komercionalizaci části produkce v oblasti literatury pro děti a mládež a některým aktuálním tématům. Cílem kurzu je také osvojení si schopnosti identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literatury pro mládež v literárního procesu daného období.
Osnova
  • Analýza četby Formulování hodnotících kritérií Úskalí stereotypu v literatuře pro děti a mládež
Literatura
  • Časopis Ladění
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Děti na vodítku. In Medziliterárnosť : kontexty a autorská poetika textu. první. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2005, s. 75 - 78. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Role tatínka v pohádkových knihách na přelomu 20. a 21. století. In Cesty současné literatury pro děti a mládež. první. Slavkov u Brna: Bedřich Maleček BMTypo, 2005, s. 68 - 72. ISBN 80-903339-6-6. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství v próze pro děti a mládež. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 123-131. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Jiří Weinberger postmoderní. první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2003, s. 119 - 222, 4 s. ISBN 80 - 7248 - 205. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Proměny dětské literatury. Duha. Brno: Moravská zemská knihovna v Brně, 2003, roč. 17, č. 4, s. 24. ISSN 0862-1985. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Jak si hraje Petr Nikl. In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. První. Ostrava: PdF OU, 2002, s. 24-27, 3 s. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Próza s dívčí hrdinkou. Brno: Cerm, 2000, 19 s. ISBN 8072041398. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Příběhy jako součást psychoterapie. Ladění : časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: Ústav literatury pro mládež Pedagogické fakulty v Brně, 1999, roč. 4 (9), č. 3, s. 28. ISSN 1211-3484. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Výzva k toleranci a pochopení. Ladění : časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: Ústav literatury pro mládež Pedagogické fakulty v Brně, 1999, roč. 4 (9), č. 4, s. 12. ISSN 1211-3484. info
Výukové metody
Studenti si seminární formou budou prohlubovat znalosti z literatury pro mládež v daném období. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky: četba a analýza vybraných literárních děl
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.