HVDR_HPE1 Hudební pedagogika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Michal Košut, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na prohloubení teoretických poznatků doktorandů o podstatě výchovného procesu, o postavení hudební výchovy mezi předměty v kurikulu současné školy a trendech české i světové hudební pedagogiky, které mohou pozitivně ovlivňovat personalizaci, socializaci a enkulturaci člověka.
Osnova
  • Podstata výchovy a výchovného procesu. Axiologická východiska výchovy. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Krásno v soustavě výchovných hodnot. Trendy v české a světové hudební pedagogice. Aplikace hudební pedagogiky v rámci tradičních i alternativních edukačních programů.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODOVÁ, J.- JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-19-2.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302s. ISBN 80-85866-15-3.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: Mana Con, 1996
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s.ISBN 80-85498-27-8.
  • SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995.130s.ISBN 80-210-1196-3.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3.
  • HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta, 2004, 125 s. ISBN 807331018X. info
  • FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 181 s. ISBN 8021024585. info
  • HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Vyd. 2. v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, 73 s. info
    doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružstvích a oklikách poznání [Myth and Reality of Music. A Treatise of the Adventures and Circuitous Routes of Cognition]. 1. vyd. Praha: Panton, 1989, 262 s. ISBN 80-7039-011-5. info
    neurčeno
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Translated by Vladimír Smékal - Eva Klobouková - L. Kolaříková - M. Kučer. Vydání I. Praha: Academia, 1972, 705 stran. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
Zápočet - požadavky: Esej na některé z uvedených témat v rozsahu nejméně 8 normostran textu vycházející z odborné literatury, avšak s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybraný okruh problémů. Doporučováno je zpracování námětu souvisejícího se zaměřením doktorské disertační práce,který bude zároveň "zakotven" v některém z témat Hudební pedagogiky I. Zkouška - požadavky: v první části si studenti losem určí jeden z uvedených tematických okruhů a prokáží orientaci v jeho obsahu. Vyhoví-li těmto nárokům, budou ve druhé části zkoušky předmětem další rozpravy otázky vyplývající z eseje zpracované k zápočtu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.