MI3DC_DOPM Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 22. 9. 7:30–10:05 učebna 32, So 13. 10. 13:55–16:30 učebna 4, So 3. 11. 15:45–17:25 učebna 60, So 1. 12. 13:55–15:35 učebna 10
Předpoklady
Znalost základů obecné pedagogiky a didaktiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: - Aplikovat teoretické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí ve výuce odborných předmětů. - Stanovit výukové cíle a učební obsah ve výuce odborných předmětů. - Definovat výukové metody, prostředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku odborných předmětů a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
Osnova
  • 1. Teorie vyučování odborných předmětů 2. Etapy vyučovacího procesu 3. Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4. Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5. Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6. Organizační formy vyučování podle -způsobu organizace -plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 7. Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 8. Osobnost učitele odborných předmětů 9. Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
  • DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NÚOV, 2008, 110 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce: 1. Didaktika odborných předmětů - význam a obsah. 2. Vyučovací proces - charakteristika, podstata, teoretické základy,didaktická klasifikace učiva, etapy vyučovacího procesu. 3. Didaktické principy (zásady) ve výuce odborných předmětů. 4. Výukové metody ve výuce odborných předmětů- pojem, klasifikace, volba vyučovacích metod. 5. Metody slovní, metody názorně demonstrační, metody praktické. 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků v odborném vzdělávání, problémové metody výuky. 7. Organizační formy výučování v odborných předmětech. 8. Plánování práce ve střední odborné škole. 9. Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. 10. Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce odborných předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. 12. Přechod žáků ze základní školy na střední školu. 13. Organizace závěrečných a maturitních zkoušek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.