MA2MP_PDM1 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 14:50–16:30 učebna 37
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování disciplíny je student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky (v oblasti přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi).
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • ŠEDIVÝ, Ondrej a Karol KRIŽALKOVIČ. Didaktika matematiky pre štúdium učitel'stva I. stupňa ZŠ. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 266 s. ISBN 8008003782. info
  • LUHAN, Emanuel. Didaktika matematiky. 1. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1990, 174 s. : i. ISBN 80-7040-036-6. info
Výukové metody
Teoretická příprava k výuce jednotlivých témat učiva matematiky na základní škole.Student by měl být schopen zvládnout teoretickou podstatu učiva matematiky na základní škole a posoudit vhodnost výukových metod pro konkrétní téma.
Metody hodnocení
kolokvium, písemný test (60%)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.