SPLBK_LIN1 Specializace: Logopedická intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 5. 10. 7:30–14:40 učebna 51, So 12. 10. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 29. 11. 7:30–14:40 učebna 51
Předpoklady
absolvování předmětů základy logopedie 1 a 2, správná artikulace všech hlásek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: poskytnout vědomosti z oblasti narušené komunikační schopnosti; zvládnutí poznatků o etiologii a symptomatologii jednotlivých druhů narušení; seznámit s možnostmi v poskytování logopedické intervence;
Osnova
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
Výukové metody
konzultace, diskuse
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí); ústní zkouška
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu je správná artikulace všech hlásek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Sudenti zapisují pouze jednu specializaci.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.