SPM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPM_VPs1/01: Út 1. 10. 18:30–20:10 učebna 51, Út 22. 10. 18:30–20:10 učebna 51, Út 12. 11. 18:30–20:10 učebna 51, Út 3. 12. 18:30–20:10 učebna 51, V. Švec, D. Zámečníková
SPM_VPs1/02: Út 1. 10. 18:30–20:10 učebna 52, Út 22. 10. 18:30–20:10 učebna 52, Út 12. 11. 18:30–20:10 učebna 52, Út 3. 12. 18:30–20:10 učebna 52, J. Bradová, P. Kopečný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle předmětu • skupinové sdílení zkušeností získaných při Učitelské praxi 1 • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností • rozšíření profesních kompetencí a saturace profesních potřeb • stanovení dlouhodobých i krátkodobých cílů výuky a vytváření příprav na hodiny • charakteristika pozitivní pracovní atmosféry a aktivit s ní spojených
Osnova
  • • diskuse s psychologem, pedagogem a oborovými didaktiky týkající se konkrétních pedagogických situací a otázek, • skupinová reflexe činností vykonávaných ve funkci asistenta učitele, • reflexe zápisů v pedagogickém deníku, • reflexe portfoliových úkolů, • reflexe výuky realizované v rámci Učitelské praxe 1.
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
skupinová reflexe za účasti psychologa, pedagoga a oborových didaktiků
Metody hodnocení
Hodnocení • aktivní účast na výukových blocích, • předložení vypracovaných úkolů (viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1) • přípravy na hodiny s reflektivní analýzou, plán dalšího rozvoje
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=923 Výuka probíhá ve dvouhodinových blocích, třikrát za semestr.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.