VP_Mod4a Školní třída, její vedení a diagnostika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
7 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět definovat a vysvětlit základní pedagogicko-psychologické zákonitosti školní třídy jako sociální skupiny. Osvojí si základní diagnostické nástroje a profily metod. Prokáží na konkrétních případech (kazuistiky) na základě analýzy pochopení základních vztahů a projevů chování. Budou umět interpretovat získané výsledky, navrhovat a plánovat řízení změn v případě jejich potřeby.
Osnova
  • Práce se školní třídou , školní třída jako sociální skupina a vztahová síť
  • Školní třída jako sociální skupina
  • Koheze třídy, základní patologie školní třídy
  • Pozice a role dítěte ve školní třídě
  • Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod)
  • Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky
Literatura
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • ŠAFÁŘOVÁ, Michaela. Komunikace ve škole. In Komunikace a řešení problémových situací ve škole. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2004, s. 5-18. ISBN 80-86633-24-1. info
  • HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. ISBN 8024604361. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 260 s. ISBN 8024700425. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Výukové metody
workshop, skupinové cvičení, řešení modelových situací, četba, domácí příprava
Metody hodnocení
kontrola domácí přípravy, aktivita ve výce, písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.