Ze2BP_RSP1 Repetitorium sociální geografie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu půjde o osvojení běžných vědomostí o sociálně a ekonomicko- geografické sféře s cílem vyrovnat znalostní úroveň absolventů gymnázií a ostatních středních škol. Současně pak osvojení nezbytných dovedností z metodologie a praxe geografického pozorování a hodnocení sociálních a ekonomických jevů ve světě a v ČR. Základní metodologie socio-ekonomických sfér lidského života (demografie, sídelní struktura a administrativní významy regionů, průmysl, doprava, služby, cestovní ruch a zemědělství). Seznámení se se sociálním fenoménem krajiny. Realita světa je chápána jako komplexita vnějšího, lidskými smysly vnímaného prostředí, a vnitřního prostředí člověka tvořeného pestrou škálou projevů lidského vědomí. Způsoby prostorového šíření sociálních změn v krajině. Sociální aspekty existence hierarchičnosti v krajině. Pojetí, tvorba a úloha identity obyvatel při fungování a kreativním vývoji prostorových struktur. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - použít získané informace v předmětech regionální geografie světadílů - interpretovat vědomosti pomocí analytického myšlení - vysvětlit základní přístupy k sociální geografii.
Osnova
  • 1.Úvod do studia sociální geografie. Teoreticko-metodologické základy předmětu. 2.Geografie obyvatelstva (základní prognózy vývoje obyvatelstva, demografické vztahy, přirozená měna obyvatelstva: úmrtnost, porodnost a plodnost, demografická revoluce, základní charakteristiky a způsoby výpočtů. Mechanická měna obyvatelstva: migrace, jejich příčiny a důsledky, uprchlictví. Přehled hlavních populačních teorií. Populační prognózy: základní přehled, nástin populačního vývoje světa). 3.Geografie sídel (sídla a jejich vývoj ve světě. Základní teorie a pojmy sídelní geografie: urbanizace, pravidlo velikostního pořadí, vnitřní struktura města, sféry vlivu měst. Typologie sídel ve světě. Problémy sídel v rozvojových zemích: chudoba, životní prostředí, přelidnění, neuspořádaný rozvoj měst). 4.Geografie zemědělství, vodního a lesního hospodářství (současný stav agrárního sektoru v globálním měřítku a faktory, které způsobují značnou diferenciaci světového zemědělství jak v rozdílných geografických oblastech tak i v odlišných sociálních, ekonomických a politických podmínkách). 5.Geografie průmyslu (základní ekonomická, společenská a technická funkce průmyslu, role současné průmyslové výroby ve světovém hospodářství. Teorie lokalizace, koncepce rozvoje průmyslu. Role průmyslu v regionálním rozvoji, průmysl a hospodářská politika. Průmyslová politika Evropské unie. Geografické aspekty transformace průmyslu v České republice. Charakteristika průmyslových odvětví, jejich význam a prostorové rozmístění. Aktuální problémy rozvoje světového průmyslu). 6.Geografie služeb (geografie produkčních služeb, geografie internetu, geografie mezinárodního obchodu a na závěr pak geografie maloobchodní sítě, jakožto významný fenomén rozvoje služeb v současných českých městech). 7.Geografie cestovního ruchu (pozornost je věnována potenciálu krajin pro různé formy a druhy cestovního ruchu, postavení evropských regionů v cestovním ruchu; postavení Česka jako cílové destinace CR, specifikům, problémům a možnostem rozvoje cestovního ruchu v dílčích vybraných turistických oblastech, lokalizačním, realizačním, selektivním předpokladům cestovního ruchu - přírodním, kulturně-historickým, společenským, sportovně-rekreačním a dalším atraktivitám a infrastruktuře cestovního ruchu ve významných evropských turistických a rekreačních regionech). 8.Geografie dopravy (současné trendy v dopravě se zvláštním zřetelem na EU, Českou republiku a potažmo Jihomoravský kraj). 9.Územní identita obyvatel v krajině. 10.Sociokulturní potenciál, génius loci a image krajiny, prostorové vnímání reality.
Literatura
  • Zeměpis České republiky : zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy (Variant.) : Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy : zeměpis České republiky. info
  • BAAR, Vladimír. Regionální aspekty světového hospodářství : hospodářský zeměpis : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy (Variant.) : Hospodářský zeměpis : regionální aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. info
  • LORENC, Petr. Česká republika : [zeměpis České republiky] [Lorenc, 1998]. 1. vyd. Praha: Moby Dick, 1998, 190 s. + 2. ISBN 80-86237-01-X. info
  • VENCÁLEK, Jaroslav. Jihomoravský kraj : genius loci. Vyd. 1. Opava: Optys, 2007, 295 s. ISBN 9788085819649. info
  • CHALUPA, Petr a Stanislav HORNÍK. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 72 s. ISBN 80-7235-005-6. info
  • MIŠTERA, Ludvík, Arnošt WAHLA a Dagmar MAŠKOVÁ. Zeměpis České republiky pro základní školy a nižší ročníky osmiletých gymnázií. 1. vyd. Praha: Prospektrum, 1996, 87 s. ISBN 80-85431-93-9. info
  • BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis : regionální aspekty světového hospodářství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2002, 111 s. ISBN 808603450X. info
  • CHALUPA, Petr, Jaromír RUX a Eduard HOFMANN. Lidé a jejich svět :hospodářský zeměpis pro základní školy. Praha: Prospektrum, 1994, 93 s. ISBN 80-85431-74-2. info
  • CHALUPA, Petr, Jaromír RUX a Eduard HOFMANN. Hospodářský zeměpis pro základní školy : lidé a jejich svět (Variant.) : Lidé a jejich svět : hospodářský zeměpis pro základní školy. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, kdy jsou přednášeny základní oblasti socioekonomické geografie.
Metody hodnocení
Předmět je vyučován formou přednášek v rozsahu 1x týdně. Ukočení je řešeno formou zápočtu, jejímž udělení předchází úspěšné splnění 2 písemných testů v rozsahu odpřednášené látky.
Informace učitele
Povinná: 1. ANDĚL, J., MAREŠ, R.: "Nový svět" Amerika, Austrálie a Oceánie - Země světa do kapsy III. (Encyklopedický přehled zemí), nakladatelství Olomouc, Olomouc 2000. 2. ANDĚL, J., MAREŠ, R.: "Starý svět" Asie, Afrika - Země světa do kapsy II. (Encyklopedický přehled zemí), nakladatelství Olomouc, Olomouc 1999. 3. ANDĚL, J., MAREŠ, R.: "Starý svět" Evropa - Země světa do kapsy I. (Encyklopedický přehled zemí), nakladatelství Olomouc, Olomouc 2001. 4. BAAR, V.: Hospodářský zeměpis - Regionální aspekty světového hospodářství Učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy, nakl. ČGS, Praha 2005. 5. BIČÍK, I. a kol.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového hospodářství. Učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy, nakl. ČGS, Praha 2003. 6. BIČÍK, I. a kol.: Regionální zeměpis světadílů (geografický přehled všech částí světa). Učebnice zeměpisu pro střední školy, nakl. ČGS, Praha 2002. 7. BIČÍK, I., JANSKÝ, B. a kol.: Příroda a lidé Země (obecný fyzický a sociální zeměpis). Učebnice zeměpisu pro střední školy, nakl. ČGS, Praha 2001. 8. ČERVINKA, P. a kol. : Ekologie a životní prostředí (Učebnice pro střední odborné školy a učiliště), nakl. ČGS, Praha 2005. 9. Česká republika - sešitový atlas, Kartografie Praha, a.s., 2006, 1. vydání 10. Fyzická geografie pro studenty SŠ a VŠ, nakl. FRAGMENT, Havlíčkův Brod. 11. HOLEČEK, M. a kol. : Zeměpis České republiky (Učebnice pro střední školy), nakl. ČGS, Praha 2003. 12. HOLEČEK, M., MARIOT, P., STŘÍDA, M.: Zeměpis cestovního ruchu. Učebnice pro hotelové a jiné střední školy - Příručka pro průvodce cestovního ruchu, nakl. ČGS, Praha 2001. 13. KAŠPAROVSKÝ, K.: Zeměpis I. v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 1999. 14. KAŠPAROVSKÝ, K.: Zeměpis II. v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 2002. 15. ŠÁRA, P., HERINK, J.: Poznáváme svět v číslech. Příručka pro žáky a učitele všech stupňů a typů škol a všechny milovníky zeměpisu, nakl. ČGS, Praha 2003. 16. Školní atlas dnešní Evropy a Česka, nakl. TERRA, spol s.r.o., Praha 2003. 17. Školní atlas Evropy, Kartografie Praha, a.s., 2001. 18. Školní atlas světa, Kartografie Praha, a.s., 2004. 19. ŠTULC, M., GÖTZ, A.: Životní prostředí, nakl. ČGS, Praha 1999. 20. ŠTULC, M., PŘÍHODA, P., SRBOVÁ, H.: Přírodní obraz Země. Fortuna, Praha 1995. 21. VILÍMEK, V. a kol.: Zeměpisný slovníček (příručka pro studenty a učitele základních a středních škol), nakl. ČGS, Praha 1996. 22. Zeměpis pro střední odborné školy a učiliště, nakl. ČGS Praha Rozšiřující: 1. BEDNÁŘ, P., WILAM, P.: Vybraná témata socioekonomické geografie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. 2. BEDNÁŘ, P.: Geografie služeb I: geografie maloobchodu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. 3. BEDNÁŘ, P., ŠINDLER, P.: Geografie města. Ostrava: OU, 2007. 4. BRINKE, J.: Úvod do geografie dopravy. Praha: Karolinum, 1992. 5. CÍLEK, V.: Krajiny vnitřní a vnější. Praha, Dokořán, 2002. 6. GÖTZ A KOL.: Geografie zemědělství ČR. Plzeň, 1996. 7. HAMPL, M. A KOL.: Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. PřF UK. Praha, 1996. 8. HAMPL, M.: Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. Praha, PřF UK, 1996. 9. MIRVALD, S.: Geografie dopravy. Plzeň: Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1993. 10. PAVLÍK, Z., RYCHTAŘÍKOVÁ, J., ŠUBRTOVÁ, A.: Základy demografie. Praha, Academia, 1986. 11. TOUŠEK, V., KUNC, J.: Průmyslová výroba a strategie rozvoje krajů v České republice. Katedra geografie PřF MU. Brno, 1999. 12. VENCÁLEK, J.: Geografie obyvatelstva a demografie (1. část). Ostrava, Ostravská univerzita, 2004. 13. VĚŽNÍK, A.: Geografie zemědělství I. Praha: SPN, 1987.
Další komentáře
Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/Ze2BP_RSP1