Bi2MP_PESC Pěstitelství

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. blokové cvičení. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Pavel Tesař (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_PESC/01: Po 15. 9. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Po 22. 9. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Po 29. 9. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Po 13. 10. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Po 27. 10. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Po 10. 11. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, P. Tesař
Bi2MP_PESC/02: Út 16. 9. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Út 23. 9. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Út 30. 9. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Út 14. 10. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, Út 11. 11. 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, P. Tesař
Předpoklady
Souběžné studium předmětu Bi2MP_PESP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1,porozumět a vysvětlit základní pěstitelské a chovatelské činnosti pro environmentální vzdělávání na ZŠ;
2,použít základní informace z geologie, pedologie, meteorologie, fenologie, přírodopisu k plánování, realizaci a sebereflexi praktických činností z pěstitelství a chovatelství (podzim, zima);
3,vytvořit osevní plán pro biologické pěstování zeleniny;
4, předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí pro práci na školní zahradě;
5,na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé pojmy, procvičovat praktické činnosti v terénu, navrhnout a zrealizovat výukový program na výstavě "Barevný podzim" a zpracovat seminární práci; Cílem předmětu je nácvik základních pěstitelských činností, poznávání pěstitelského nářadí, pomůcek a materiálů, prohlubování pracovních návyků při práci s nimi, demonstrace pozorování a pokusů, přímá práce s žáky na pozemku a ve skleníku a s tím související hodnocení práce dětí, kolegů, vedoucího učitele. Hledání vazeb s ostatními předměty v základním vzdělávání Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století".
Osnova
  • 1. Praktické činnosti – podzim, zima, nácvik dovedností 2. Aranžování a vazba – využití ve výuce-příprava a realizace výstavy 3. Práce s žáky na výstavě „Barevný podzim“ 4. Tvorba výukového programu pro zahradu – využití multimédií i praktických činností – konfrontace informací získaných pomocí nejnovějších informačních zdrojů s reáliemi v přírodě a v biotopové zahradě 5. Demonstrace pozorování a pokusů, přímá práce s žáky na pozemku a ve skleníku
Literatura
  • studijní materiály-elearning předmětu v IS MU
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • Lexikon užitkových rostlin : zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997, 181 s. ISBN 8071764329. info
  • DYTRYCHOVÁ, Radmila. Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : pěstitelství. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 111 s. ISBN 8071684481. info
Výukové metody
praktické činnosti na zahradě, diskuse v hodině, skupinové projekty, domácí úkoly
Metody hodnocení
Zápočtový test s poznáváním přírodnin dle seznamu a zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu), aktivní účast na cvičení a plnění povinností v průběhu kurzu, seminární práce dle aktuálního zadání (na e-learningu předmětu). Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů a zadání seminární práce je uvedena v sylabu aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Navazující předměty
Informace učitele
V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány studijní materiály, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.