CJKSV_KreS Využití kreativity žáků při rozvíjení slovní zásoby

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJKSV_KreS/OS01: Pá 9. 10. 17:35–19:15 učebna 4, Pá 20. 11. 17:35–19:15 učebna 4, Pá 4. 12. 15:45–17:25 učebna 4, K. Klímová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu účastník: a) ovládá nejnovější metody a postupy pro slohovou a komunikační výchovu; b) dokáže vhodně propojit část invenční, kompoziční a stylizační; c) sestaví vyučovací hodinu slohu s maximálním zapojením žákovy kreativity; d) využívá svých znalostí a dovedností při hodnocení a klasifikaci mluvených a psaných projevů žáků; e) povede žáky nenásilně k nácviku kultivovaného souvislého projevu, a to jak psaného, tak mluveného.
Osnova
  • 1. RVP ZV a nově zaváděné Standardy pro komunikační a slohovou výchovu 2. Využití ukázek umělecké literatury pro děti a mládež k rozvíjení komunikativních dovedností 3. Tři fáze nácviku souvislého mluveného/psaného projevu, jejich charakteristika a využití ve vyučovací hodině 4. Volba témat pro souvislý jazykový projev žáka – práce s frazeologií 5. Oprava, hodnocení a klasifikace mluvených i psaných žákovských projevů Všechna témata budou propojena s praktickými ukázkami možností kreativního zapojení žáků s cílem osvojení si kultivovaného souvislého projevu.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
Výukové metody
Metoda řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémová metoda; metoda opravy a hodnocení slohových prací; metoda samostatné a skupinové práce
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen písemnou prací na zadaná témata, s nimiž budou účastníci seznámeni v úvodní části první konzultace.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.