MSBP_TVP1 Pohybové činnosti 1 - poznáváme svoje tělo pohybem

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_TVP1/01: Út 14:50–15:35 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět, umět vysvětlit a ovládat vlastní tělo pohybovou činností. Využít průpravná, kondiční a vyrovnávací cvičení při rozcvičení před pohybovým aktem, aplikovat základní sportovně gymnastické, rytmické a taneční činnosti hrou, odpovídající dětem předškolního věku. Využít cvičení při rozvoji pohybových schopností a dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky a smyslových a psychomotorických aktivit.
Osnova
  • 1. Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, význam cviků a zásady jejich použití. 2. Zdravotně preventivní pohybové aktivity – cvičení vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační. 3. Zásady pro přípravu organizmu pro různé pohybové činnosti – technika a účinky jednotlivých cviků, způsoby rozvoje kondičních a koordinačních schopností, podstata únavy, vadné držení těla, svalová dysbalance. 4. Gymnastika hrou – osvojení si správné metodiky nácviku gymnastických cvičení novými netradičními formami. 5. Základní pojmy spojené s tancem, hudebním a rytmickým doprovodem a používaným náčiním, názvy tanců, základní hudebně pohybové hry a činnosti. 6. Psychomotorika, rozvoj jemné motoriky, smyslové a psychomotorické činnosti a hry. Samostatná práce: Konkrétní příklady vhodných cvičení a cvičebních sestav vycházející z probíraných témat dle zadání učitele. Návrh a tvorba netradiční psychomotorické pomůcky v domácích podmínkách.
Literatura
  • Guillaud,M. Relaxace v mateřské škole. Praha, 2006.
  • Volfová,H. Rozcvičky v mateřské škole. Plzeň: Pedagogické centrum, 2002.
  • Adamírová,J. Psychomotorické hry. Praha: ASPV, 1995
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Cvičím pro zdraví a baví mě to. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 70 s. Na pomoc pedagogické praxi. ISBN 978-80-210-4833-1. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80-210-3067-1. info
  • DOSTÁLOVÁ, Iva a Ludmila MIKLÁNKOVÁ. Protahování a posilování pro zdraví. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 131 s. ISBN 8085783479. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
  • BLAHUTKOVA, Marie. Psychomotorika pro každého 2. Sokol. Praha: ČOS - tiskové oddělení, 2002, roč 59, č. 5, s. 11-12. ISSN 0489-6718. info
  • HERMOVÁ, Sabine. Psychomotorické hry :92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 95 s. ISBN 80-7178-139-8. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
  • KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybová čítanka :zásobník cvičení pro děti zdravé i postižené pro jejich rodiče, učitele a vychovatele. Illustrated by Leoš Patka. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 84 s. ISBN 80-85783-01-0. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Praktická cvičení.
Metody hodnocení
Konkrétní příklady vhodných cvičení a cvičebních sestav vycházející z probíraných témat dle zadání učitele. Návrh a tvorba netradiční psychomotorické pomůcky v domácích podmínkách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.