PdDR_EV Environmentální výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět je určen pouze studentům v doktorském studijním programu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky současných výchovných snah při utváření vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Přitom položit důraz na širší výchovný a vzdělávací kontext, koncepční polarity a komplementarity v enviromentální výchově (EV), včetně jejich didaktických zřetelů.
Osnova
  • EV jako určující dimenze výchovy pro udržitelný rozvoj. Axiologická dimenze EV. Koncept kvalitní školy z hlediska EV. Faktory ovlivňující úroveň ekologické kultury osobnosti. Environmentální aspekty výchovy ke zdraví.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 80-85850-63-X. info
  • KELLER, Jan a Fedor GÁL. Hodnoty pro budoucnost. In Hodnoty pro budoucnost. Praha: G+G 1996, 1996. ISBN 80-901896-4-4. info
  • ŠMAJS, Josef. Kultura proti přírodě. Vyd. 2., rozš. České Budějovice: Dobromysl, 1996, 63 s. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. In Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85365-18-8. info
Výukové metody
Teoretická příprava se samostatným studiem odborných zdrojů.
Metody hodnocení
Kolokvium - student si u kolokvia zvolí tři otázky, k úspěšnému ukončení předmětu je nutné správně zodpovědět dvě otázky ze tří Zpracovat min. 2 konspekty z vybrané literatury a esej na zadané téma
Informace učitele
De HAAN, G. Umweltbewusstsein und Massenmedien Perspektiven ekologischer Kommunikation. Berlin : Akademie Verlag, 1995, s. 308. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127 s. ISBN ISBN-80-85931-54-0 HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, Rezekvítek, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1 KELLER, J. Přemýšlení s Josefem Vavrouškem. Praha : G plus G, 1995. KELLER. J.; GÁL, F.; FRIČ, J. Hodnoty pro budoucnost. Praha : G plus G, 1996. KING, A.; SCHNEIDER, R. První globální revoluce. Bratislava : Bradlo, 1991. KOHÁK, E. Zelená svatozář. Praha : SLON, 1998. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : ManaCon, 1996. LIBROVÁ, H. Pestří a zelení. Brno : Veronika a Hnutí Duha, 1994. NOVOTNÁ, J. Environmentální výchova jako součást snah o zachování životního prostředí Evropy. In WALTEROVÁ, E. a kol. Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha : PedF UK a Centrum evropských studií ÚVRŠ, 1997. RYNDA, I. Dimenze ekologické výchovy. Ekologické vzdělávání a výchova na fakultách připravujících pedagogy. Sborník referátů celostátního workshopu. Praha : UK, 1995, s.5 - 12. SELBY, D.; PIKE, G. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, jaro 2016.