SPKDC_PSO2 Poradenství, diagnostika a intervence v somatopedii II.

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/12. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu jsou: charakterizovat poradenské služby pro žáky se zdravotním postižením ve školním věku, specifikovat zvláštnosti v procesu učení u dětí s centrálním postižením, vysvětlit a popsat možné pedagogické podpory.
Osnova
  • • SPC – poradenské služby, metody a prostředky poradenské práce • Zvláštnosti v procesu učení u žáků s centrálním postižením • Volba povolání – oblasti diagnostiky, cíle a úkoly pro volbu povolání • Možnosti pedagogické podpory (specifika nácviku psaní, kompenzační pomůcky ad.)
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • ŠIKULOVÁ, Renata, Eva MRÁZOVÁ a Iva WEDLICHOVÁ. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy : metodická příručka pro učitele základních škol. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2007, 142 s. ISBN 9788086654201. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Josef DUPLINSKÝ. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 207 s. ISBN 807290101X. info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, diskuse
Metody hodnocení
písemný test, celkem 40 otázek hodnocených 40 body, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 32 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.