ZS1MK_RDI1 Didaktika 1 - Rj

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/.7. 8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student zvládá ruský jazyk na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se základními teoretickými pojmy metodiky výuky a didaktiky cizích jazyků a ruského jazyka. Seznámení se základní odbornou literaturou předmětu.
Osnova
  • Úvod do problematiky: 1)Předmět didaktiky ruštiny. Učebnice a metodické pomůcky pro výuku ruštiny. Odborný tisk a rusistické organizace. 2)Pozitivní a negativní transfer (interference) a jazyky v kontaktu. 3)Kontrola a hodnocení, testování a certifikace. 4)Klasické a alternativní metody vyučování ruskému jazyku. 5)Audiovizuální prostředky a multimédia ve vyučování ruskému jazyku. 6)Jazykové hry a zábavné prvky ve výuce ruštiny. 7)Rámcový vzdělávací program - cizí jazyk. Druhý cizí jazyk. Standardy. Společný evropský referenční rámec. Nová maturita.
Literatura
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
  • http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy
  • JANÍKOVÁ, Věra a Alice BRYCHOVÁ. Janíková,V.(ed.): Autonomie a cizojazyčná výuka. Masarykova univerzita, Brno 2006,364 s. Lingua Viva. České Budějovice: Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2007, roč. 5/2007, č. 5, s. 66-67. ISSN 1801-1489. info
Výukové metody
Prezentace zadaných témat, skupinová práce, třídní diskuse k tématu.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích, tolerance dvou absencí. Zkouška formou písemného testu. Test v ruštině - minimálně 75 % správných odpovědí bez výrazných gramatických a lexikálních chyb.
Informace učitele
Po vložení hodnocení písemné práce do ISu se studentka/student může seznámit s výsledky a konkrétním hodnocením vlastní práce v průběhu zkouškového období v konzultačních hodinách vyučující.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: Zapisují si jen ti studenti, kteří se přihlásí k SZZ.
Výuka probíhá blokově.
Pokud se přihlásí méně než 10 studentů, výuka se nebude konat. Studenti mohou chodit do odpovídajících předmětů katedry ruského jazyka a literatury.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.