OV2MP_EVN Etická výchova pro neetiky

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2MP_EVN/01: Po 14:50–16:30 učebna 37, S. Lesňák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Pomoc studentům neetikům integrovat do svého aprobačního předmětu etickou dimenzi pomocí konkrétních námětů (praktické ukázky, exkurze, teoretické náměty).
Osnova
  • 1. Etika a morálka, učitelská a pedagogická etika. 2. Klima školy, etický kodex, etická agentura, tutoring. 3. Etická výchova v ČR. Dokumenty a skutečnost. RVP. Příklad na ZŠ v Brně. Integrovaná EV v přírodovědních předmětech. 4. Integrovaná etická výchova v náboženství. 5. Integrovaná etická výchova v historii, občanské výchově a zeměpisu. Iwalk v Brně - el. průvodce míst s morální pamětí. 6. EV v ekonomii. Hnutí LOHAS, Hlubinná ekologie, evoluční ontologie. 7. Problematika svědomí. Sokrates/Platón, I. Kant, S. Freud, E. Fromm, H. Arendt 8. Vztah pohlaví jako morální problém. 9. Postmoderní škola, odklon od struktur moci ve škole a v životě. 10. Sexualita a moc, stereotypy, móda. Krásou k dobru. 11. Problematika samostatnosti, sebevědomí, štěstí a lásky v kontextech rodičovské a partnerské lásky (E. Fromm). 12. Technická výchova a etika. Člověk jako nástroj techniky. Její znovuovládnutí (H. Jonas).
Literatura
    povinná literatura
  • LESŇÁK, Slavomír. Ďalších 20 rokov zneuznania Rómov v Čechách a na Slovensku. In Radovan Rybář. Dvacet let samostatné existence České republiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 83-95. Spisy Pedagogické fakulty č. 163. ISBN 978-80-210-6517-8. info
Výukové metody
Prezentace, analýza textů, učebnic, RVP, Workshop. Diskuze.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu: vytvoření projektu na integraci EV do výuky anebo školní praxe, prezentace, analýza RVP, zvolené učebnice
Informace učitele
Arendtová, H.: Eichmann v Jeruzalémě. Praha. Mladá fronta 1995. Badinter, E: Materská láska. Bratislava: ASPEKT, 1998. Eislerová, R.: Číše a meč, agrese a láska. Praha. NLN 1995. Fromm, E.: Lidské srdce. Praha, Nakl. Josefa Šimona 1996. Fromm, E.: Umění milovat. Portál, Praha 2015. Gluchman, V., Gluchmanová, M.: Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. Jemelka, P.: Bioetika. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2008. Jonas, H. Princip odpovědnosti. Praha: Oikoymenh, 1997. Kierkegaard, S.: Buď alebo. Bratislava: Kalligram, 2007 Roche, O.R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus 1992. Singer, P.: Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. Taylor, C.: Multi-kulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha, Filosofia 2001 Welsch, W.: Postmoderna. Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha, KLP 1993.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018.