OV3DC_DOV1 Didaktika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/10. 0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 21. 10. 13:55–18:20 učebna 41, Pá 2. 12. 13:55–18:20 učebna 41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu budou studenti schopni:charakterizovat výukové cíle ZSV,zhodnotit význam výchovné složky předmětu ZSV vysvětlit principy kritického myšlení a aplikovat je ve výuce ZSV.
Osnova
  • Občanský a společenskovědních základ v současných kurikulárních dokumentech pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G, RVP SOV) Taxonomie vzdělávacích cílů a jejich využití na učivu Občanského a společenskovědního základu. Tvorba časově tematického plánu, didaktická analýza učiva Občanského a společenskovědního základu, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí na učivu občanského a společenskovědního základu. Přehled klasických výukových metod a jejich využití v rámci Občanského a společenskovědního základu. Induktivní, deduktivní a sociální přístup k výuce Občanského a společenskovědního základu. Problematika skupinové diskuse s morálním obsahem v rámci učiva Občanského a společenskovědního základu. Metody kritického myšlení na učivu Občanského a společenskovědního základu.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
    doporučená literatura
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse,
Metody hodnocení
Zápočet – písemná seminární práce - návrh hodiny na vybrané téma z osnov SŠ za využití metod kritického myšlení, skupinové diskuse s morálním obsahem, induktivního, deduktivního a sociálního přístupu k výuce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.