RJ2BP_FOS1 Seminář z fonetiky a fonologie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2BP_FOS1/01: Út 7:30–8:15 učebna 59, A. Sokolova
RJ2BP_FOS1/02: Út 13:00–13:45 učebna 65, A. Sokolova
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s fonetickým systémem ruského jazyka. Nácvik ruského přízvuku, redukce samohlásek, palatalizace a labializace. Upevnění a procvičení správné ruské výslovnosti hlásek a intonace vět a porovnání rozdílů mezi češtinou a ruštinou. Zdokonalování ústního projevu studentů po stránce fonetické a fonologické prostřednictvím drilových cvičení a poslechu audio nahrávek. Hlavní důraz se klade na správnou výslovnost ruských hlásek a správnou intonaci vět.
Osnova
  • 1. Intonace, intonační konstrukce ruštiny, intonační centrum, přízvuk slovní a větný (frázový akcent), dělení věty na syntagmata.
  • 2. Intonační konstrukce 1. Oznamovací věta.
  • 3. Intonační konstrukce 2. Tázací věta s tázacím slovem. Oslovení, pozdrav, rozkaz.
  • 4. Intonační konstrukce 3. Tázací věta bez tázacího slova, opakovaná otázka.
  • 5. Intonační konstrukce 4. Neúplná tázací věta se spojkou a. Věty s výčtem.
  • 6. Intonační konstrukce 5. Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným a záporným hodnocením se dvěma intonačními centry.
  • 7. Intonační konstrukce 6. Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným hodnocením.
  • 8. Intonační konstrukce 7. Emocionálně zabarvené věty. Věty se záporným hodnocením.
  • 9. Intonace češtiny a ruštiny ve srovnávacím aspektu: věty oznamovací, tázací, rozkazovací.
  • 10. Čtení dialogů.
  • 11. Poslech a rozbor nahrávek (použití intonačních konstrukcí, vhodnost výběru intonačních konstrukcí).
  • 12. Opakování: čtení a rozbor dialogů.
Literatura
    povinná literatura
  • KONEČNÝ, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, 169 stran. ISBN 9788072908356. info
  • ODINCOVA, Irina Vladimirovna. Russkij jazyk kak inostrannyj, Zvuki, ritmika, intonacija. Moskva: Flinta, 2014. 367 s. ISBN 5-89349-383-4.
    doporučená literatura
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
  • Kasatkin, L.L. Sovremennyj russkij jazyk. Fonetika. Moskva : Akademie, 2006, 256 s. ISBN 5-7695-2467-7
  • ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2. info
  • Russkaja grammatika. Edited by Natalija Jul‘jevna Švedova. Moskva: Nauka, 1980, 783 s. info
Výukové metody
Plnění zadaných úkolů, samostatná práce s literaturou a tiskem, doporučuje se poslech v ruském jazyce a nácvik správné výslovnosti čtením ruskojazyčných textů.
Metody hodnocení
Pravidelná docházka min. 80%, tolerují se dvě absence. Zápočet se skládá z písemné a ústní části. Písemná část - transkripce, intonační konstrukce.Ústní část - čtení krátkých textů. Hodnotí se správná výslovnost a intonace.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
http://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html
Další fonetická cvičení jsou k dispozici, např. v Kurzu praktické fonetiky RJ (viz odkaz).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.