FC6803 Biosféra

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6803/Kombi01: So 13. 10. 14:00–15:50 učebna 6, So 20. 10. 16:00–17:50 učebna 6, So 27. 10. 12:00–13:50 učebna 3, So 8. 12. 18:00–19:50 učebna 3, J. Šibor
FC6803/Prez02: Po 8:00–8:50 laboratoř 80, Út 8:00–8:50 laboratoř 84, J. Šibor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématech Biologie a její disciplíny, Buňka a dělení buňky, Rozmnožování, Potravní řetězce, Obecná botanika, Obecná zoologie, Paraziti člověka, Viry, Bakterie, Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí, Somatologie člověka, Dovednosti: Dokázat použít základní informace v každodenním životě a ve výuce odborných předmětů. Znát vztah probíraného učiva k praktickým aplikacím v oboru. Postoje: Osvojit si hodnoty ochrany přírody a života.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
(1) mít vytvořeny základní postoje k živým organismům a chápat jejich potřeby;
(2) rozumět základním vztahům mezi živou a neživou přírodou;
(3) mít osvojeny základní informace o stavbě rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů;
(4) schopen objasnit význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí;
(5) chápat průběh životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu;
(6) integrovat biologické poznatky z různých oblastí a lépe tak chápat biologicko-ekologické souvislosti;
(7) pracovat s doporučenou literaturou.
Osnova
  • Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
Literatura
  • FLEGR, Jaroslav. Úvod do evoluční biologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 544 s. ISBN 9788020015396. info
  • FLEGR, Jaroslav. Evoluční biologie. Česká republika: Academia Praha, 2005, 559 s. ISBN 80-200-1270-2. info
Výukové metody
Přednášky, řízený rozhovor, diskuse.
Metody hodnocení
Závěrečný skupinový projekt na zvolené téma
Informace učitele
Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.