RJc017 Didaktika literárního textu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJc017/01: Pá 5. 10. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 19. 10. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 2. 11. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 16. 11. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 30. 11. 16:00–17:50 učebna 53, Pá 14. 12. 16:00–17:50 učebna 53, O. Bobrzyková
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy literárních útvarů (např. pořekadla, rozpočítadla, krátká povídka, bajka, báseň, úryvek z románu) a možnostmi jejich využití ve výuce. Důležitou součástí semináře je naučit studenty strategie výběru literárního textu v souladu s jejich jazykovými znalostmi a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni zvolit vhodný literární text v souladu s jazykovými znalostmi žáků a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
Osnova
  • Obsah
  • 1. Strategie výběru literárního textu pro práci s různými věkovými skupinami studentů.
  • 2. Možnosti výběru literárního textu v souvislosti s jazykovou úrovní studentů.
  • 3. Role motivace ve výběru literárního textu.
  • 4. Postupy práce s literárním textem. Možnosti a strategie.
  • 5. Aktivity pro přípravu k práci s literárním textem.
  • 6. Postupy pro čtení literárního textu.
  • 7. Strategie pro práci s pochopením textu.
  • 8. Cvičení, aktivity, kontrola porozumění literárního textu.
  • 9. Specifika práce s prozaickým textem.
  • 10. Specifika práce s poetickým textem.
  • 11. Jazykové aktivity při práci s literárním textem.
  • 12. Pragmatické a sémantické strategie při práci s textem.
Literatura
    povinná literatura
  • EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 3 : A2/B1 : čítanka ruských textů pro čtenáře druhého stupně základní školy a středních škol. 1. vydání. Praha: redakce SPL - Práce, 2012, 103 stran. ISBN 9788073610845. info
  • EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 1 : A1 - čítanka ruských textů pro začínající čtenáře mladšího a středního školního věku základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009, 103 s. ISBN 9788073610609. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
  • MOSKOVKIN, L. V. Chrestomatija po metodike prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkij jazyk, 2010, 550 s. ISBN 978-5-88337-220-8. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Vytvoření metodického listu pro práci s literárním textem.
Ukončení formou ústního zápočtu v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Výstupy
Na konci kurzu budou studenti schopni:
-vyhledat a použít ve výuce literární text odpovídající náročnosti a věkové skupině žáků
- zvolit aktivitu a výukový postup pro práci s literárním textem na hodině ruštiny
- vytvořit metodický list odrážející teoretické znalosti předmětu uplatněné v praktickém vyučování
- prezentovat a obhájit zvolené výukové strategie v rámci vlastního výstupu ve výuce semináře
Studijní opory
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ruska-autorska-pohadka-ve-vyuce-rj/
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ruska-autorska-pohadka-ve-vyuce-rj-ii/
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/metodicky-postup-pri-praci-s-autorskou-pohadkou/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.