SPDRA_SVO4 Specialisation in the Field of Study 4

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The goal of this course is to further deepen the knowledge of the subjects SVO1, SVO2 and SVO3. After completing the course the student is able to provide measures leading to the development of children, pupils and individuals with special educational needs.
Osnova
  • Pathopsychology, psychopathology and neuropsychology: Doc. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. PhDr.Dagmar Přinosilova, Ph.D. • Inheritance as a factor in the psyche of variability • Environmental effects on the emergence of mental deviations • The concept and definition of normality • Difficult life situations • Mechanisms of psychological adaptation • impact on the psyche somatic disease • Psychosomatic disorders • Responding to a family illness of a child • Psychological changes related to epilepsy • Traumatic brain injury and its effect on mental processes • The family of a child with disabilities • Current issues of neuropsychology • Healthy Lifestyle Neurology: doc. MUDr. Radomír Šlapal, CSc.,Doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D. • brain dysfunction • Specific Learning Disabilities • Developmental language disorders • Neuroses in children • Seizures in Childhood ORL: prof. MUDr. Ivo Šlapák, CSc. • otology: structure and function of the auditory analyzer • otology: hearing loss, deafness, causes, treatment • Rinologie: HCD structure and function, disorders related to communication • laryngology: structure and function of the larynx, voice disorders, treatment • Foniatrie: speech disorders, treatment, rehabilitation, voice Ophthalmology: Prof. MUDr. Jaroslav Řehůřek, CSc. • Structure and function of the eye • Basic physiology of vision • Functional defects of vision • Selected pathological states of the human eye • eye injuries and their consequences
Literatura
  • HRICOVÁ, Lenka. Úspěchy rodilých komediantů, jež ani hluchoslepota neodradí. Praha: Lorm, o.s., 2009. Doteky, č. 59. URL info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace principů alternativní a augmentativní komunikace v terapii vývojové dysfázie. In MÜHLPACHR, Pavel. Dilemata speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, s. 23-34, 11 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-012-8. info
  • LAUDOVÁ, L. Náhradní komunikační systémy. Alternativní a augmentativní komunikace. In Klinická logopedie. 2., aktualizované. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 103 s. ISBN 8024412446. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
  • TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
Výukové metody
Theoretical training; internship.
Metody hodnocení
Final project.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-91-5. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. OPATŘILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 200. ISBN 80-86633-08-X. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004, ISBN 80-210-3354-1. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP ČR, 2001. SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997, ISBN 80-210-1495-4. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-214-9. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: UK, Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-929-4. Odborná literatura: MÜHLPACHR, P. Závislostní chování - fenomén doby. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 164-170 MÜHLPACHR, P. Patologické závislosti. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 209-226 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-619-6. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5 TROJAN, S. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-2470-031-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.