ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Poradenská a školní psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předměr zapisují uchazeči, kteří absolvovali ZS1MP_PSPS poradenská a školní psychologie v 7. semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnost-mi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Výstupy z učení
Na konci kurzu studenti budou schopni
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky
člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele.
Osnova
  • 1.Možnosti a limity inkluzivního vzdělávání 2.Děti se speciálními vzdělávacími potřebami (lehké mentální postižení, CAN, autistické spektrum) 3.Fenomén „case managementu“ v poradenské praxi 4.Komunikace s rodiči dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami 5.Diagnostika vývojových specifik dětí školního věku 6.Role učitele při poradenské činnosti, nevyužité možnosti. 7.Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními; 8.Spolupráce pedagoga s klinickými pracovišti (např. konzultace psychosomatických obtíží žáků); 9.Krizová intervence a její typy 10.Role pedagoga v prevenci sociálně patologických jevů 11.Detekce a změna maladaptivních copingových mechanismusů (sebepoškozování) 12.Kazuistický seminář.
Literatura
    doporučená literatura
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 164 s. ISBN 9788024745855. URL info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
  • ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 131 s. ISBN 80-7178-418-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, vlastní studium
Metody hodnocení
zápočet, ověření znalostí před udělením zápočtu: přiměřená úroveň
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ZS1MP_PPsP