IPPp06 Školní pedagogika 1 – teorie výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–10:50 učebna 36
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPPp06/01: St 13:00–14:50 učebna 41, P. Najvar
IPPp06/02: St 15:00–16:50 učebna 41, P. Najvar
IPPp06/03: St 13:00–14:50 učebna 39, P. Vystrčilová
IPPp06/04: St 15:00–16:50 učebna 39, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prezentovat školu jako edukační prostředí, které vytváří situace k celistvé kultivaci dětské osobnosti v oblastech kultury s oporou o trvale platné hodnoty i nové dimenze výchovy v důsledku vývojových tendencí. Vybrané teorie výchovy s akcentem na hodnoty propojit s praktickými příklady.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže: charakterizovat a vysvětlit trendy v pojetí výchovy pro 21. století; aplikovat hodnotovou dimenzi v procesu výchovy a vzdělávání; popsat oblasti výchovy a propojit jejich zvolenou teorii s příklady z praxe; charakterizovat výchovné činnosti třídního učitele; popsat procesy, které vedou k vyčleňování žáků z přirozeného sociálního prostředí (třídy, rodiny apod.) a navrhnout preventivní opatření; navrhnout konkrétní edukativní strategie pro žáky s cílem vytvořit pozitivní klima ve třídě; vytvořit jednoduchý výchovný koncept třídní akce; zdůvodnit výběr výchovných opatření v simulovaných situacích.
Osnova
  • Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v teorii výchovy (ŠP1) a obecné didaktice (ŠP2). Školní pedagogika 1 poskytuje situačně zaměřenou teorii specifických výchovných konceptů a témata s vyšší společenskou relevancí ve shodě s kompetencemi učitele 1. stupně základní školy a v těsné vazbě na praktickou aplikaci příslušných poznatků v navazující praxí. Předmět plní propedeutickou funkci pro oborové didaktiky a má prohloubit motivovanost studentů směrem k profesi. Diskutovaná témata zahrnují např.: pojetí výchovy pro 21. století a jeho odraz v současném kurikulu, primární škola v systému výchovy a vzdělávání. Alternativy v české škole a jejich zdroje, role učitele na l. stupni základní školy a profesní etika učitele, autorita ve výchově, kázeň, prostředky k zajištění kázně ve škole, škola jako místo osobnostního a sociálního rozvoje žáka (v oblasti mravní, estetické, pracovní a tělesné) – možnosti a meze.
Literatura
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Přednáška, teoretická příprava, seminární diskuse.
Metody hodnocení
Konspekty a diskuse k doporučeným odborným textům, skupinová diskuse k vybraným tématům
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.