ITVp22 Základy rytmické a kondiční gymnastiky

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVp22/01: Út 8:00–9:50 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková, H. Šeráková
ITVp22/02: Po 11:00–12:50 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková, H. Šeráková
ITVp22/03: Út 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková, H. Šeráková
ITVp22/04: Út 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková, H. Šeráková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z tělesné výchovy v oblasti hudebně – pohybové výchovy, moderní gymnastiky, tance a kondiční gymnastiky.
Osnova
  • 1 Základní pojmy spojené s hudebním a rytmickým doprovodem, tancem a používaným náčiním, názvy tanců, základní hudebně pohybové vztahy. Zásady bezpečnosti a hygieny v rytmické a kondiční gymnastice.
  • 2 Vnímání a prožívání rytmu, pohyby těla a jeho částí v konkrétních cvičeních, změny poloh, obměny tempa a rytmu.
  • 3 – 4 Cvičení s náčiním (švihadlo, míč, obruč) při hudebním doprovodu.
  • 5 – 6 Základní taneční kroky a jejich sestavy v konkrétních lidových a společenských tancích.
  • 7 – 8 Tvorba pohybové skladby
  • 9 – 11 Rytmická kondiční cvičení se zaměřením na posilování a protahování svalů těla.
  • 12 Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků
Literatura
    povinná literatura
  • MIČKOVÁ, Hana a Hana ŠERÁKOVÁ. Severní Amerikou od Vikingů po současnost (náměty pro práci s žáky mladšího školního věku), 2. díl. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 139 s. ISBN 978-80-210-6786-8. info
  • ADAMCOVÁ, Aneta a Hana ŠERÁKOVÁ. Taneční a pohybová výchova - Společenský tanec (náměty pro práci s žáky mladšího školního věku). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 100 s. ISBN 978-80-210-7460-6. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 42 s. Publikace 4766/pd-10/09-17/99. ISBN 978-80-210-4838-6. info
  • KRAPKOVÁ, Hana. Rytmická gymnastika a současné gymnastické aktivity s hudbou ve školní tělesné výchově. Illustrated by Jana Šopková. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995, 57 s. ISBN 8070674822. info
    doporučená literatura
  • Palmer, H. C. Teaching rhythmic gymnastics: a developmentally appropriate approach. Champaign: Human Kinetics, 2003.
  • Murániová, A. Výchova tancom: metodika ako vychovávať deti tancom. Bratislava: CS Profi – Public, 2008.
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách; znalost základních tanečních kroků; krátký samostatný výstup z lidového tance s přípravou; ukázka cvičení se švihadlem; tvorba krátké pohybové skladby s využitím náčiní nebo nářadí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.