RV2RC_1URV Propedeutika výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
konzultace. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student absolvováním kurzu získá přehled o realizaci výchovy ke zdraví na základních školách; chápe různá pojetí vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví, zná základní vzdělávací dokumenty; je schopen interpretovat základní východiska podpory zdraví ve školním prostředí.
Osnova
  • 1. Pojetí předmětu rodinná výchova v minulosti a současnosti. 2. Standardy základního vzdělávání, vzdělávací programy, RVPZV. 3. Predikce oborů Rodinná výchova a Výchova ke zdraví. 4. Analýza výchovně vzdělávacích cílů rodinné výchovy, výchovy ke zdraví. 5. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky rodinné výchovy a výchovy ke zdraví na ZŠ. 6. Program Zdraví 21. 7. Programy podpory zdraví ve škole. 8. Program podpory zdraví jako součást školního vzdělávacího programu. 9. Hospitace na ZŠ – zaměření na rodinnou výchovu, výchovu ke zdraví, podporu zdraví. 10. Rozbor a reflexe hospitace na ZŠ. 11. Hospitace ve výchovně vzděl. centrech - zaměření na rodinnou výchovu, výchovu ke zdraví, podporu zdraví. 12. Rozbor a reflexe hospitace ve výchovně vzdělávacím centru. 13. Evaluace rodinné výchovy, výchovy ke zdraví a podpory zdraví ve výchovně vzdělávacích institucích jako východisko k obsahu studia. 14. Vlastní kvalitativní výzkum studenta provedený na vybrané základní škole. 15. Prezentace výsledků výzkumu posluchačů.
Literatura
  • HAVELKOVÁ, Marie a JItka REISSMANNOVÁ. Výchova ke zdraví - II. In Výchova ke zdraví II. 1. vyd. ČR Brno MU: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta, 2006, 100 s. ISBN 80-210-4215-X. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • HAVELKOVÁ, Marie a Romana FERBAROVÁ. Výchova ke zdraví I. 1. vyd. ČR Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta, 2005, 125 s. ISBN 80-210-3918-3. info
  • REISSMANNOVÁ, Jitka. Výchova ke zdraví na základních školách. In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta, 2005, s. 116 - 124. ISBN 80-210-3918-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Nina HRTOŇOVÁ. Výchova ke zdraví ve škole. 2005. URL info
  • MARÁDOVÁ, Eva. Výchova ke zdraví : pracovní sešit pro 6.-9. ročník základní školy. První vydání. Praha: Fortuna, 2004, 64 stran. ISBN 8071689149. info
  • WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví : pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2000, 47 s. ISBN 8070711450. info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Praha: Fortuna, 1999, 55 s. ISBN 8071686026. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • Výchova ke zdraví (kurz) : učební osnovy pro 4. a 5. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 10 s. info
Výukové metody
výklad, diskuse, průběžná samostatná práce na malé výzkumné sondě, prezentace výsledků
Metody hodnocení
Ústní prezentace závěrů výzkumného šetření.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.