SPp038 Perspektivy inkluzivního vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Olbertová (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp038/01: každý sudý čtvrtek 16:00–18:50 učebna 33, I. Jůzová, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy inkluzivního vzdělávání. Témata semináře budou zahrnovat vymezení historického diskurzu ve vztahu vůči jedincům se zdravotním postižením až po současnost a základní terminologie používané v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále budou zmíněny současné postupy v implementaci inkluzivního vzdělávání v České republice a v zahraničí. Skrze diskuzi s odborníky budou mít studenti možnost reflektovat vlastní názory na inkluzivní vzdělávání a jeho realizaci v prostředí českého školství.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen: charakterizovat vývoj přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami; vymezit základní terminologii vztahující se ke vzdělávání žáků se SVP; popsat soudobé postupy využívané k podpoře společného vzdělávání žáků v České republice a v zahraničí
Osnova
  • Historický vývoj vztahu společnosti vůči jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Současná terminologie a strategie podpory inkluzivního prostředí ve školách. Podmínky školy a práce v multidisciplinárním týmu. Role učitele v inkluzivním vzdělávání. Práce s heterogenním kolektivem. Spolupráce s rodinou. Žák a faktory ovlivňující jeho zapojení v heterogenní třídě.
Literatura
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 98 stran. ISBN 9788024452951. info
  • LENKA, Gulová. Inkluzivní vzdělávání a příklady dobré praxe. 2017. info
  • HEWARD, William L. Exceptional children : an introduction to special education. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 664. ISBN 9781292022024. info
  • FRIEND, Marilyn Penovich a William D. BURSUCK. Including students with special needs : a practical guide for classroom teachers. 6th ed. Harlow: Pearson, 2014, ii, 492. ISBN 9781292021416. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
  • HAMMEKEN, Peggy A. The teacher's guide to inclusive education : 750 strategies for success : a guide for all educators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, vi, 343. ISBN 9781890455101. info
Výukové metody
interaktivní seminář, projektová výuka, analýza materiálů poskytnutých ve výuce
Metody hodnocení
Aktivní účast ve výuce semináře (40 %); Vypracování eseje na téma: Podmínky pro úspěšné vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v heterogenní třídě běžné školy (60 %);
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.