SZc047 Didaktika výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko - psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia a Didaktiky VkZ 1 - didaktická transformuje témata obsažená v RVP ZV, analyzuje mezipředmětové vazby - připravuje a realizuje výuku výchovy ke zdraví - analyzuje a hodnotí hodiny výchovy ke zdraví - definuje specifické problémy vyučování v oboru výchova ke zdraví na ZŠ, osvojí si specifické prvky, které se v oborové didaktice výchovy ke zdraví vyskytuje, používá aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:  rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví  dokáže využít získané poznatky k reflektovanému metodickému výstupu  na podkladě didaktické analýzy učiva připraví i zhodnotí vyučovací jednotku  definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole  definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví
Osnova
  • Základní témata: 1. Didaktická transformace témat obsažených v RVP ZV 2. Příprava a realizace výuky výchovy ke zdraví 3. Analýza a hodnocení hodiny výchovy ke zdraví 4. Zpracování odborné literatury vztahující se k tématům efektivního učení a rozvoje klíčových kompetencí
Literatura
    povinná literatura
  • https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    doporučená literatura
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 8071782203. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a samostatné práce.
Metody hodnocení
Student úspěšně zakončí předmět po vypracování a odevzdáním a obhájením pěti podrobných příprav(student si vybírá z celkové databáze 30 témat) na vyučovací jednotku na vybrané téma, jejich prezentaci a diskusi s vyučujícím a ostatními studenty. Součástí příprav je definování klíčových kompetencí žáků, zařazení tématu do RVP ZV a vytyčení mezipředmětových vztahů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.