XCJk05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJk05/01: Pá 4. 10. 14:00–17:50 učebna 1, Pá 25. 10. 14:00–17:50 učebna 37, Pá 6. 12. 14:00–17:50 učebna 37, H. Lavičková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět kombinuje seznámení s obecnou teorií didaktiky literární výchovy s aplikací literárněvýchovných postupů na specifické podmínky práce v mateřské škole. Studenti si v předmětu osvojují především různorodé aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností.
Výstupy z učení
Student porozumí základním teoretickým otázkám didaktiky literární výchovy, bude znát spektrum možností praktických (interpretačních, reprodukčních, tvořivých) aktivit při literárněvýchovné práci s uměleckou literaturou. Bude schopen tyto poznatky aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole a kriticky zhodnotit vlastní literárněvýchovné postupy.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Místo literární výchovy v předškolní přípravě dětí, její obsah a cíle ve vztahu k oblastem předškolního vzdělávání. 2. Literatura jako zprostředkovaná zkušenost a prostředek osobnostního rozvoje. Čtenářská, literární a kulturní gramotnost a počátky jejich rozvoje v mateřské škole, vytváření čtenářských návyků. 3. Specifika procesu recepce literárního textu dětmi předškolního věku. Výběr textů pro práci s dětmi předškolního věku, role literatury v emocionálním a sociálním rozvoji dítěte 4. Příprava učitele mateřské školy na práci s uměleckým textem, řízená literární komunikace. 5. Funkce a metody motivace k literárněvýchovným aktivitám. Podstata a funkce didaktické interpretace. 6. Ucelený přehled metod didaktické interpretace a jejich modifikace v podmínkách mateřské školy. Podstata a funkce didaktické interpretace. 7. Interpretační práce s poezií pro předškolní věk (ukázka postupu). 8. Interpretační práce s vybranými prozaickými žánry (ukázka postupu). 9. Reprodukční činnosti, dětský přednes 10. Tvořivé činnosti při práci s literaturou, slovesné, výtvarné. Herní činnosti jako součást literárněvýchovných aktivit. 11. Práce s ilustrací dětských knih. Dramatizace, prvky dramatické výchovy v práci s literárním textem. 12. Návaznost literárněvýchovných aktivit v počátečních ročnících základní školy.
Literatura
  • Souhrnná prezentace dostupná v IS - učební materiály.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 8085865408. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 8085865416. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace Metody: přímá práce s literárními texty - přípravná a didakticky transformovaná, diskuse nad vybranými otázkami oboru, sebereflexe
Metody hodnocení
Způsob ukončení: kolokvium Požadavky na ukončení: písemná práce teoreticko-praktického charakteru jako východisko kolokvia
Informace učitele
Účastníci CŽV absolvují 12 hodin společné výuky se studenty kombinovaného studia a 6 hodin formou osobních konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.