XPPk02 Vstupní pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace + 3 dny praxí. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk02/01: Pá 16. 10. 10:00–11:50 učebna 38, Pá 30. 10. 8:00–13:50 , Pá 6. 11. 8:00–13:50 , Pá 13. 11. 8:00–13:50 , 15:00–16:50 učebna 38, L. Štěpánková
XPPk02/02: Pá 16. 10. 10:00–11:50 učebna 33, Pá 13. 11. 15:00–16:50 učebna 42, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům počáteční empirickou zkušenost s různými typy mateřských škol a jejich vzdělávací koncepcí. Seznámit se s provázaností s předcházejícím a následným stupněm péče a vzdělávání dětí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • orientovat se v různých koncepcích současných mateřských škol; • předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) tvrzení o různorodosti vzdělávacích koncepcí a výukových stylů učitelů MŠ; • porozumět kontinuitě v péči a vzdělávání dětí předškolního věku a přechodu do primárního vzdělávání; • použít informace o sobě, vyhodnotit svoje slabé a silné a silné stránky, využít poznáni sebe sama k dalšímu rozvoji; • uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi.
Osnova
  • Praxe probíhá tři dny na fakultních mateřských školách v Brně, které byly ohodnoceny ČŠI jako příklady dobré praxe. Školy jsou vybírány tak, aby se lišily svým zaměřením (Daltonský plán, Začít spolu, Podpora zdraví v MŠ, běžné mateřské školy). Na praxi navazují reflektivní semináře, kterých se účastní pedagog a psycholog z řad vysokoškolských učitelů. Studenti reflektují různé vzdělávací koncepce a výukové styly jednotlivých učitelů. Studenti poznávají dynamiku svého chování a prožívání, své sebepojetí. Poznávají silné stránky své osobnosti se zaměřením na jejich další rozvoj.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 8071780421. info
Výukové metody
pozorování v mateřské škole, reflektivní seminář
Metody hodnocení
Seminární práce (esej) na téma: „Co mi přinesla vstupní pedagogická praxe?“
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.