MA0021 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/2/1.3. 16 hodin (kombinovaná forma). 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Petra Antošová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 17:00–18:50 učebna 37
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MA0021/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 15:00–16:50 učebna 24, J. Veseláková
MA0021/02: Pá 8. 10. 12:00–15:50 učebna 37, Pá 22. 10. 12:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 12. 11. 12:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 10. 12. 12:00–15:50 kancelář vyučujícího, J. Veseláková
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby byl student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky (v oblasti přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student znát: Problematiku přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Diagnostiku a hodnocení v matematice. Postupné zavádění množiny přirozených, celých, racionálních čísel. Student bude dále po absolvování předmětu schopen využít poznatky z didaktiky matematiky v praxi.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Postupné zavádění množiny přirozených, celých, racionálních čísel. Poznávací proces žáků. Numerace, operace. Procenta, navazující témata.
Literatura
    doporučená literatura
  • TIPPS, Steven, Art JOHNSON a Leonard M. KENNEDY. Guiding children's learning of mathematics. 12th ed. [Spojené státy americké]: Wadsworth Cengage Learning, 2011, xxii, 629. ISBN 9780538738507. info
  • ŽENATÁ, Emílie. Přehled učiva matematiky : pro 6.-9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia s příklady a řešením. [2. vyd.]. [Benešov]: Blug, 2010, 552 s. ISBN 9788072740147. info
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • TANNER, Howard a Sonia JONES. Becoming a successful teacher of mathematics. London: Routledge, 2000, xii, 224. ISBN 9780415230698. info
Výukové metody
Teoretická příprava k výuce jednotlivých témat učiva matematiky na základní škole.
Metody hodnocení
kolokvium, písemný test (60%)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.