BIp032 Biological Experiments at Elementary School

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
BIp032/01: Tue 14:00–15:50 laboratoř 81, except Tue 25. 10., L. Vodová
BIp032/02: Mon 10:00–11:50 laboratoř 82, except Mon 24. 10., L. Vodová
BIp032/03: Wed 8:00–9:50 laboratoř 81, except Wed 26. 10., B. Brabcová
Prerequisites
Bip026 Didactics of Natural History 2
Education in botany and zoology at the university bachelor's level, education in didactics of biology
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to:
plan and prepare a biological, ecological and geological experiments for the second stage of basic education;
realize a biological, ecological and geological experiments for the second stage of basic education;
reflect attempts;
discuss the benefits of experiments in teaching
Learning outcomes
- student uses the correct professional terminology and is able to select concepts and phenomena corresponding to the level of elementary school pupils; - student selects and uses appropriate experiments and observations in the teaching of selected phenomena and processes.
Syllabus
  • Total of 28 topics with an outline for observation and experimentation (4 themes for each of the 7 thematic units of the Natural History in the Framework Education Program for Elementary Education):
  • 1. Biology of Fungi,
  • 2. Biology of Plants,
  • 3. Biology of Animals,
  • 4. Humans Biology,
  • 5. Inanimate nature,
  • 6. Fundaments of Ecology,
  • 7. Genetics and General Biology.
Literature
    required literature
  • Hadač E. a kol. (1967): Praktická cvičení z botaniky. SPN, Praha.
    recommended literature
  • Pachman E. a kol. (1982): Chemicko-biologická praktika, pro 7. roč. ZŠ. SPN, Praha.
  • WINSTON, Robert M. L. Domácí laboratoř : vzrušující experimenty pro začínající vědce. Translated by Radek Chajda. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 159 stran. ISBN 9788026612834. info
  • ZANONCELLI, Anastasia. Kniha plná experimentů. Translated by Andrea Jacková. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 155 stran. ISBN 9788026612254. info
  • CHAJDA, Radek. Senzační výbušné experimenty. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 70 stran. ISBN 9788026612285. info
  • CHAJDA, Radek. Věda hrou. 1. vydání. Brno: Edika, 2018, 127 stran. ISBN 9788026612247. info
  • Fantastické experimenty v kuchyni : více než 30 jedlých experimentů a kuchyňských aktivit. Translated by Eliška Janoušková. 1. vydání. Brno: CPress, 2017, 111 stran. ISBN 9788026414483. info
  • Kompost : snadno a ekologicky. Translated by Markéta Schubertová, Photo by Pauline Pears. Vydání první. Praha: Euromedia, 2017, 192 stran. ISBN 9788075492449. info
  • CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole : náměty do výuky pro celou třídu. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 124 stran. ISBN 9788026212485. info
  • Vědecké experimenty, co vám vyrazí dech. Translated by Lucie Bregantová. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2017, 128 stran. ISBN 9788025619742. info
  • Kniha zábavných experimentů. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2015, 128 stran. ISBN 9788025615478. info
  • HEINECKE, Liz Lee. Zábavné vědecké pokusy pro děti : 52 experimentů, které zvládnete doma v kuchyni. Translated by Runka Žaludová. V Praze: Slovart, 2015, 144 stran. ISBN 9788075290281. info
  • PEREZ, Mélanie and Francesca MASSA. Zábavné pokusy pro zvídavé děti. Translated by Tomáš Kapic, Illustrated by Sandrine Lamour - Vincent Hubert. 1. vyd. Čestlice: Rebo International, 2014, 163 s. ISBN 9788025508541. info
  • Fascinující pokusy pro každý den. Translated by Ivana Rybecká, Illustrated by Glen Singleton. 1. vyd. Čestlice: Rebo, 2011, [202] s. ISBN 9788025505076. info
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
  • LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Science activities for elementary students (Science activities for children). 11th revised edition. Dubuque: McGraw-Hill Education - Europe, 1999. ISBN 978-0-697-37789-0. info
  • LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Biologické pokusy pro děti : náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Translated by Zlata Hájková - Zdenka Matysová. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 197 stran. ISBN 8071781657. info
  • MOLISCH, Hans and Richard BIEBL. Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 250 s. info
    not specified
  • Altmann A., Lišková E.: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha 1979.
  • Heinecke L. E. (2014): Kitchen Science Lab for Kids: 52 Family Friendly Experiments from Around the House (Hands-On Family). ISBN 978-1-59253-925-3
  • Saan A. (2002): 365 experimentů na každý den. České vydání: INFOA, 2007, Dubicko
  • ARDLEY, Neil. 101 skvělých vědeckých experimentů. Translated by Petr Jansa. Praha: Dobrovský s.r.o., 2018, 119 stran. ISBN 9788075851024. info
  • DURRELL, Gerald and Lee DURRELL. Amatérský přírodovědec :[všestranný praktický průvodce světem přírody]. Praha: Slovart, 1997, 320 s. ISBN 80-7209-030-5. info
Teaching methods
The form of education: the lesson of laboratory exercises The teaching methods: observation, demonstration, experimentation, projection of static and dynamic images, interview, work with an atlas, work with determination key, work with worksheet
Assessment methods
Assessment methods: a written proposal for lesson of Natural History, demonstration of proposal Fulfilling requirements:
1) Detailed proposal of lesson submit by the teacher (see below)
2) Performance of selected experimentation (observation) lesson 3) Active participation in seminars - one absence is tolerated
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/BIp032