PdF:BIp032 Biological Experiments at Elem - Course Information
BIp032 Biological Experiments at Elementary School
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person. - Teacher(s)
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- BIp032/01: Tue 14:00–15:50 laboratoř 81, except Tue 25. 10., L. Vodová
BIp032/02: Mon 10:00–11:50 laboratoř 82, except Mon 24. 10., L. Vodová
BIp032/03: Wed 8:00–9:50 laboratoř 81, except Wed 26. 10., B. Brabcová - Prerequisites
- Bip026 Didactics of Natural History 2
Education in botany and zoology at the university bachelor's level, education in didactics of biology - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, N-PR2) (2)
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, N-TV)
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- At the end of the course students should be able to:
plan and prepare a biological, ecological and geological experiments for the second stage of basic education;
realize a biological, ecological and geological experiments for the second stage of basic education;
reflect attempts;
discuss the benefits of experiments in teaching - Learning outcomes
- - student uses the correct professional terminology and is able to select concepts and phenomena corresponding to the level of elementary school pupils; - student selects and uses appropriate experiments and observations in the teaching of selected phenomena and processes.
- Syllabus
- Total of 28 topics with an outline for observation and experimentation (4 themes for each of the 7 thematic units of the Natural History in the Framework Education Program for Elementary Education):
- 1. Biology of Fungi,
- 2. Biology of Plants,
- 3. Biology of Animals,
- 4. Humans Biology,
- 5. Inanimate nature,
- 6. Fundaments of Ecology,
- 7. Genetics and General Biology.
- Literature
- required literature
- Hadač E. a kol. (1967): Praktická cvičení z botaniky. SPN, Praha.
- recommended literature
- Pachman E. a kol. (1982): Chemicko-biologická praktika, pro 7. roč. ZŠ. SPN, Praha.
- WINSTON, Robert M. L. Domácí laboratoř : vzrušující experimenty pro začínající vědce. Translated by Radek Chajda. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 159 stran. ISBN 9788026612834. info
- ZANONCELLI, Anastasia. Kniha plná experimentů. Translated by Andrea Jacková. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 155 stran. ISBN 9788026612254. info
- CHAJDA, Radek. Senzační výbušné experimenty. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 70 stran. ISBN 9788026612285. info
- CHAJDA, Radek. Věda hrou. 1. vydání. Brno: Edika, 2018, 127 stran. ISBN 9788026612247. info
- Fantastické experimenty v kuchyni : více než 30 jedlých experimentů a kuchyňských aktivit. Translated by Eliška Janoušková. 1. vydání. Brno: CPress, 2017, 111 stran. ISBN 9788026414483. info
- Kompost : snadno a ekologicky. Translated by Markéta Schubertová, Photo by Pauline Pears. Vydání první. Praha: Euromedia, 2017, 192 stran. ISBN 9788075492449. info
- CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole : náměty do výuky pro celou třídu. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 124 stran. ISBN 9788026212485. info
- Vědecké experimenty, co vám vyrazí dech. Translated by Lucie Bregantová. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2017, 128 stran. ISBN 9788025619742. info
- Kniha zábavných experimentů. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2015, 128 stran. ISBN 9788025615478. info
- HEINECKE, Liz Lee. Zábavné vědecké pokusy pro děti : 52 experimentů, které zvládnete doma v kuchyni. Translated by Runka Žaludová. V Praze: Slovart, 2015, 144 stran. ISBN 9788075290281. info
- PEREZ, Mélanie and Francesca MASSA. Zábavné pokusy pro zvídavé děti. Translated by Tomáš Kapic, Illustrated by Sandrine Lamour - Vincent Hubert. 1. vyd. Čestlice: Rebo International, 2014, 163 s. ISBN 9788025508541. info
- Fascinující pokusy pro každý den. Translated by Ivana Rybecká, Illustrated by Glen Singleton. 1. vyd. Čestlice: Rebo, 2011, [202] s. ISBN 9788025505076. info
- ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
- LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Science activities for elementary students (Science activities for children). 11th revised edition. Dubuque: McGraw-Hill Education - Europe, 1999. ISBN 978-0-697-37789-0. info
- LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Biologické pokusy pro děti : náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Translated by Zlata Hájková - Zdenka Matysová. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 197 stran. ISBN 8071781657. info
- MOLISCH, Hans and Richard BIEBL. Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 250 s. info
- not specified
- Altmann A., Lišková E.: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha 1979.
- Heinecke L. E. (2014): Kitchen Science Lab for Kids: 52 Family Friendly Experiments from Around the House (Hands-On Family). ISBN 978-1-59253-925-3
- Saan A. (2002): 365 experimentů na každý den. České vydání: INFOA, 2007, Dubicko
- ARDLEY, Neil. 101 skvělých vědeckých experimentů. Translated by Petr Jansa. Praha: Dobrovský s.r.o., 2018, 119 stran. ISBN 9788075851024. info
- DURRELL, Gerald and Lee DURRELL. Amatérský přírodovědec :[všestranný praktický průvodce světem přírody]. Praha: Slovart, 1997, 320 s. ISBN 80-7209-030-5. info
- Teaching methods
- The form of education: the lesson of laboratory exercises The teaching methods: observation, demonstration, experimentation, projection of static and dynamic images, interview, work with an atlas, work with determination key, work with worksheet
- Assessment methods
- Assessment methods: a written proposal for lesson of Natural History, demonstration of proposal
Fulfilling requirements:
1) Detailed proposal of lesson submit by the teacher (see below)
2) Performance of selected experimentation (observation) lesson 3) Active participation in seminars - one absence is tolerated - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/BIp032