SPc933 Strategie intervence u dětí s poruchami chování

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc933/Kombi01: Pá 22. 9. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 29. 9. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 20. 10. 8:00–13:50 učebna 5, K. Červenka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogické intervence. Naučit je pracovat se základními intervenčními technikami v individuální/skupinové práci s dítětem s problémy/s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, institucionální výchovy.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci na systémové/skupinové/individuální úrovni.
Osnova
  • Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
  • Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci
  • Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny
  • Internalizované poruchy chování/Extrenalizované poruchy chování
  • Metody intervence - formy, témata
  • Intervence 3P p> Multioborová spolupráce při intervenci
  • Intervence u dětí s PECh z pohledu terapie a psychoterapie
  • Intervence u žáků s PAS
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 stran. ISBN 9788074811388. info
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce. Samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška, závěrečný projekt - manuál pro práci se třídou či jednotlivcem - předcházení stigmatizace a vylučování žáka v riziku/s problémy/poruchami chování, průběžné úkoly. Součástí hodnocení je též aktivní účast a zapojování se do výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SPc933