IGEp01 Integrovaný společenskovědní základ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Novotný (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (10,00 %)
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o krajině, jejím ovlivnění a vnímání člověkem.
Součástí ukončení předmětu je sběr materiálů do vlastního regionálního portfolia.

Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • vyjmenovat typy a struktury krajiny a určit typy krajiny podle fotografií;
  • pracovat s různými typy zobrazení krajiny;
  • porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
  • použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
  • vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem;
  • pracovat s různými druhy map;
  • popsat kompozici mapy;
  • vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a přírodní i společenské změny způsobené přítomností člověka v krajině, popsat jeho pozitivní i negativní vlivy;
  • zhotovit vlastní mapu/plán s využitím počítačových prohlížečů a terénního mapování.
  • Osnova
    • Krajina a vnímání krajiny člověkem
    • Panoramatický náčrt
    • Zobrazování krajiny
    • Tvorba mapy a plánu velkého měřítka
    • Mapy a mapová kompozice, základy kartografie
    • Vývoj lidského druhu
    • Člověk v krajině v době kamenné
    • Využívání přírodnin člověkem
    • Dřeviny a houby
    • Udržitelný život - Život na souši
    Literatura
      doporučená literatura
    • KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 s. ISBN 978-80-210-6659-5. info
    • NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
    • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
    • TOMAN, Jan. Naší přírodou krok za krokem : rostliny. Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd., v Albatr. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001020. info
    Výukové metody
    teoretická příprava, praktická cvičení, sběr materiálů pro regionální portfolio, domácí příprava a studium
    Metody hodnocení
    poznávací test předložení všech materiálů pro regionální portfolio docházka
    Navazující předměty
    Informace učitele
    Pro ukončení předmětu je vyžadována aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů a tvorba portfolia zaměřeného na místo bydliště.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.