SP2442 Mentální postižení a PAS 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 2 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s poruchou vývoje intelektu včetně vzdělávacích programů a zaměření na žáky se středně těžkou a těžkou poruchou vývoje intelektu a poruchami autistického spektra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty těmito znalostmi: Výchova a vzdělávání žáků se středně těžkou a těžkou poruchou vývoje intelektu se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola speciální, praktická škola, speciálně pedagogické centrum. Studenti si osvojí znalosti legislativního rámce a prohloubí si znalosti o RVP ZŠS. Dále bude probrána speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Diskutována bude socializace osob se středně těžkou, těžkou a hlubokou poruchou vývoje intelektu a osob s PAS. Dále se budeme zabývat poruchami řeči v oblasti obsahové i formální a alternativními formami komunikace. Probrána bude práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Zaměříme se na činitelé vyučovacího procesu na základní škole speciální, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy a specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole speciální.
Výstupy z učení
Studenti umí definovat středně těžkou, těžkou a hlubokou poruchu vývoje intelektu a poruchy autistického spektra, orientují se v edukačním systému; umí charakterizovat základní školu speciální; ovládají metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientují se ve vzdělávacích programech.
Osnova
  • Charakteristika středně těžké, těžké a hluboké poruchy vývoje intelektu. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. Alternativní a augmentativní formy komunikace. Bazální stimulace. Kombinované postižení. SPC poskytující služby žákům s poruchou vývoje intelektu. Legislativa. Základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Přípravný stupeň. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy používané na základní škole speciální. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměření na psychopedickou diagnostiku. Profesní příprava. Pracovní uplatnění a dospělost. Legislativa týkající se školské problematiky. Problematika edukace žáků s PAS se zaměřením na těžší formy. Literatura.
Literatura
    povinná literatura
  • Bazalová, B. (2023). Psychopedie. Grada.
  • BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026211952. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • THOROVÁ, Kateřina a Hynek JŮN. Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. Vydání první. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012, 114 stran. info
  • HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyd. 1. [Brno]: [s.n.], 2011, 131 s. ISBN 9788025400228. info
  • ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 243 s. ISBN 9788073673192. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
    neurčeno
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
Výukové metody
Konzultace, diskuze, práce s Interaktivní osnovou v IS MUNI.
Metody hodnocení
Docházka povinná, písemný průběžný test, ústní zkoušení, průběžná práce dle zadání vyučujícího. Způsob hodnocení bude upřesněn vyučujícím.
Informace učitele
Informace k předmětu a požadavkům upřesní učitel během první konzultace a budou zveřejněny v IS MUNI v Interaktivní osnově.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.