SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Fico (cvičící)
Mgr. Gabriela Šimková (cvičící)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (cvičící)
Mgr. Bc. Jakub Gyönyör (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( SZ6606 Research in Education )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 60 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s konkrétní podobou výzkumu, který je přínosný pro pedagogické pracovníky, jako jsou učitelé a asistenti pedagoga. Studenti budou vybaveni základními metodologickými znalostmi a dovednostmi potřebnými k úspěšné realizaci pedagogického výzkumu v praxi. Kurz se zaměřuje na praktickou aplikaci výzkumných postupů a jejich relevanci pro zlepšení výuky a vzdělávání ve školním prostředí.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
1) Znát základní přístupy ke zkoumání edukační reality, zejména ke zkoumání chování a postojů aktérů školního vzdělávání a výsledků vzdělávání.
2) Naplánovat, zrealizovat a evaluovat jednoduchý projekt výzkumu, zejména akčního typu.
3) Provést systematickou rešerši v souvislosti s výzkumnou otázkou.
4) Navrhnout a odůvodnit vhodný design výzkumu, metody sběru dat, vzorek a postupy analýzy dat v rámci výzkumné otázky a následně tento plán zrealizovat v malém výzkumu.
5) Zpracovat data, interpretovat výsledky a představit je písemně i ústně v souladu pravidly normy APA.
Osnova
  • Osnova přednášek
  • 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi: Přístupy, aktéři, účast ve výzkumu, data, využití výsledků. Designy a typy výzkumu: Kvalitativní, kvantitativní a smíšený výzkum. Akční výzkum. Příklady realizovaných výzkumů a jejich využití. Postup výzkumu. Systematická rešerše literatury, využití AI. Citační a publikační norma APA7.
  • 2) Projekt výzkumu (výzkumný problém, otázka, hypotézy, proměnné a operacionalizace, výběr a velikost vzorku, volba metod sběru a analýzy dat). Struktura výzkumné studie (IMRAD). Přehled metod sběru dat. Validita, reliabilita.
  • 3) Metody sběru dat: Rozhovor, pozorování, sběr dokumentů a produktů činnosti.
  • 4) Kvalitativní analýza dat: Zpracování terénních poznámek a transkriptů. Kódování a interpretace dat – vybrané postupy.
  • 5) Metody sběru dat: Dotazník, test, (kvazi)experiment.
  • 6) Kvantitativní analýza dat: Tvorba datové matice a čištění dat. Základní deskriptivní statistika. Grafické zobrazení výsledků a interpretace.
  • Osnova seminářů
  • 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi, jeho význam. Postup a projekt výzkumu, formulace výzkumné otázky a rešerše literatury s pomocí AI, norma APA.
  • 2) Rozhovor: Tazatelské schéma a otázky, techniky dotazování, informovaný souhlas, záznam, transkripční pravidla, transkript.
  • 3) Pozorování: Tvorba kategoriálních systémů a záznamových archů, videozáznam. Kvalitativní analýza dat.
  • 4) Dotazník: Konstrukce položek, online sběr dat, tvorba datové matice, příprava dat.
  • 5) Deskriptivní statistická analýza dat: Software, grafické zobrazení výsledků.
  • 6) Prezentace a publikování výsledků výzkumu: IMRAD, APA, evaluace kvality výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Univerzita Komenského. Dostupné z~http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
  • Švaříček, R. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
  • Citační a publikační norma APA7: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa
    doporučená literatura
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálně vědních dat (nejen) v SPSS. MU.
  • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2. rozšířené vyd.). Paido.
  • Hendl, J. (2023). Kvalitativní výzkum. Portál.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6. vyd.). Sage.
  • Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (2013). Applying educational research: How to read, do, and use research to solve problems of practice (6. vyd). Pearson.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.
  • Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
  • Mezinárodní šetření TIMSS 2019: Národní zpráva. ČŠI. https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Mezinarodni-setreni-TIMSS-2019-Narodni-zprava
  • Národní zpráva PISA 2022: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Narodni-zprava-PISA-2022
  • Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, T., Chvál, M., & Walterová, E. (2011). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Karolinum.
  • Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z~posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Munipress. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munis
Výukové metody
Přednáška a seminář se konají vždy jednou za 14 dní, což znamená 6 setkání během semestru. Každé setkání trvá dvě vyučovací hodiny (50 + 50 minut). Semináře zahrnují skupinovou práci, individuální projekty, diskuse a prezentace domácích úkolů. Pro studenty je k dispozici interaktivní osnova s učebními materiály, která slouží k přípravě na výuku.
Metody hodnocení
• Studenti vypracovávají individuální portfoliový úkol, který odevzdávají v elektronické podobě v souladu s normou APA7 do odevzdávárny v učebních materiálech v IS. Úkol se odevzdává před posledním seminářem, přičemž dodržení termínu je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu. Pokud je potřeba, je možné provést jednou opravu odevzdání úkolu. Pozdní odevzdání se považuje za opravný termín, který končí 10. ledna (úkol se odevzdává do složky pro opravné termíny).
• K absolvování předmětu je potřebná aktivní účast ve výuce, která zahrnuje přípravu na výuku, plnění průběžných úkolů, předcházející četbu k výukovým setkáním a aktivní zapojení do diskusí a aktivit. Student má právo na jednu neomluvenou neúčast.
• Pro úspěšné splnění předmětu je třeba úspěšně absolvovat znalostní test, který se koná na konci semestru. Studenti mohou test napsat i v případě, že dosud neodevzdali portfoliový úkol.
•Předmět má rozsah 4 kreditů ECTS, což odpovídá dle studijního řádu MUNI 100-120 hodinám práce. Z toho připadá 12 hodin na semináře, 12 hodin na přednášky a zbývajících 76-96 hodin je vyhrazeno pro přípravu na výuku, vypracování portfoliového úkolu a přípravu na test.
Informace učitele
Studenti vyjíždějící na STÁŽ se registrují do seminární skupiny pro studenty na stáži ERASMUS. V rámci stáže či po ní plní portfoliový úkol a realizují test. S pokyny je kontaktuje vyučující. Předmět je možné splnit i v navazujícím semestru a také podobným kurzem v zahraničí.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.