PdF:SZ6122 Asistentská praxe - asistent p - Informace o předmětu
SZ6122 Asistentská praxe - asistent pedagoga
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jurčík (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ( SZ6004 Teorie a metodika výchovy || SZ6604 Theory and Methodology of Education ) && ( NOW ( SZ6008 Sebezkušenostní příprava na profesi I ) || SZ6008 Sebezkušenostní příprava na profesi I ) && ! NOWANY ( SZ6121 Asistentská praxe - doučování , SZ6721 Practice Teaching Assistant - Tutoring , SZ6124 Asistentská praxe - doučování , SZ6724 Practice Teaching Assistant - Tutoring , SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga , SZ6725 Practice Teaching Assistant - Assisting )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studujícím získání specifických dovedností nezbytných pro činnost asistenta pedagoga ve škole.
Studující si vyzkouší vést pedagogickou aktivitu ve školní třídě (ZŠ, sš) pod supervizí provázejícícho učitele/učitelky. Studující si vyzkouší tandemovou výuku dle domluvy s provázejícím učitelem/učitelkou. Během praxe budou studující pracovat na konkrétních úkolech spojených s činnostmi asistenta pedagoga ve školní třídě. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem/učitelkou ve škole.
Naplněnost cílů je reflektována v rámci předmětu Sebezkušenostní příprava na profesi 1, studující si jej zapisuje zároveň s touto praxí. Zhodnocení přínosu praxe probíhá na závěrečném evaluačním setkání na fakultě - jde o skupinovou facilitovanou reflexi. - Výstupy z učení
- Výstupy z učení:
- komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole
- studující interaguje s žáky v pedagogických situacích. Po absolvování předmětu studující:
• bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP)
• dokáže navázat kontakt s rodiči žáků
• má zkušenost ze skupinové facilitované reflexe praxe. - Osnova
- Studující si vybere ze seznamu fakultních a spolupracujících škol PdF MU školu, kde chce praxi realizovat. Přihlašování v agendě PRAXE v ISu dle termínů - viz web a info v interkatkivní osnově.
- Dotazy směřujte na: pedpraxe@ped.muni.cz.
- 1. Veškeré organizační i obsahové záležitosti praxí budou součástí programu organizační schůzky na začátku semestru. Účast na úvodní schůzce je povinná, informaci o datu získáte e-mailem.
- 2. První setkání studenta a provázejícího učitele/garanta praxí proběhne ve vybrané škole. Cílem bude formulovat očekávání obou osob, vytvořit harmonogram spolupráce a domluvit se na možnostech spolupráce a požadovaných výstupech.
- 3. Studující odevzdává do isu výstup z praxe: popis činností a strukturovanou reflexi.
- 4. Studující se účastní závěrečné skupinové reflexe praxe na fakultně - na setkání se přihlašuje v isu. 5. Studující vyplní evaluační dotazník.
- Mezi činnosti asistenta pedagoga mj. patří (Vejrochová, 2015):
- - individuální a skupinová podpora žáka/žáků se SVP v rámci vyučování přímo ve třídě o individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků v rámci vyučování mimo třídu (např. exkurze);
- - méně kvalifikované činnosti asistenta pedagoga s žáky bez SVP (např. dozor nad skupinovou prací, opakování osvojené látky);
- - pomoc při sebeobsluze a doprovod při pohybu během vyučování u žáků s těžšími formami zdravotního postižení;v - společná příprava s učitelem na výuku;doučování žáků;
- - komunikace s rodiči žáků; konzultace s poradenským pracovníkem, speciálním pedagogem nebo psychologem.
- Podle možností vybrané školy a potřeb pedagoga se student bude podílet na vybraných činnostech. Student spolupracuje s učitelem pravidelně každý týden po dobu trvání praxe. Jedná se o průběžnou praxi (60 hodin - 40 hodin přímá praxe ve školní třídě a 20 hodin příprava, konzultace, supervize aj.),. Student vykonává praxi 10 týdnů během semestru, 4 hodiny za týden-přímá pedagogická práce ve škole a 20 hodin je k dispozici na přípravu, zpracování výstupu a supervizi praxe na fakultě. Výkon praxe odpovídá harmonogramu na webu praxí zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/ Během semestru se student účastní úvodní organizační schůzky a závěrečné skupinové evaluace. Může využít nejméně 1 skupinové supervize v předem vypsaném termínu na PdF MU. Na supervizi se studenti přihlašují v informačním systému.
- Literatura
- povinná literatura
- MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN isbn978-80-244-4722-3.
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019, 107 stran. ISBN 9788074964190. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- Teachers who teach teachers : reflections on teacher education. Edited by Tom Russell - F. A. J. Korthagen. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1995, x, 202. ISBN 0750704667. info
- neurčeno
- Horáčková, Ilona. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Dostupné zde:http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
- Bradley, J. (2016) A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o.
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- Výukové metody
- praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi, reflektivní psaní, skupinová reflexe, supervize
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Student získává průběžnou zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole.Student získává vrstevnickou zpětnou vazbu na evaluačním závěrečném setkání. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému.Struktura výstupu je uvedena v učebních materiálech interaktivní osnovy předmětu.
Výstup obsahuje:
1.záznam konkrétních činností
2.reflexe průběhu praxe dle stanovené struktury
Zároveň s tímto předmětem absolvuje student předmět Sebezkušenostní příprava na profesi 1, který je mimo jiné zaměřen na facilitovanou reflexi této asistenstké praxe. - Informace učitele
- Praxe je určena studujícím prezenčního studia. Základní informace v aktuálním období k praxím naleznete na webu katedry pedagogiky v sekci Bc. praxe: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/
Termíny pro supervizi najdete v isu jako zkušební termíny.
Skupinová supervize proběhne pokud se přihlásí nejméně 5 osob. Pro udělení zápočtu je třeba: absolvovat celou praxi dle stanovených podmínek a odevzdat do stanoveného termínu výstup z praxe do informačního systému, účastnit se úvodního a evaluačního setkání na fakultě. Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu. Další zdroje: Horáčková, I. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/ https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf V případě výjezdu na zahraniční studijní pobyt je třeba napsat e-mail garantce předmětu a dopředu se domluvit na výkonu praxe v zahraničí nebo stanovení individuálního termínu pro praktikování v ČR. Praxi je po předchozí domluvě možné absolvovat na zahraničním výjezdu. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6121 Asistentská praxe - doučování
!NOWANY(SZ6721, SZ6122, SZ6722, SZ6124, SZ6724,SZ6125, SZ6725) - SZ6123 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole
(SZ6121 || SZ6122)&&!NOWANY(SZ6723,SZ6126,SZ6726) - SZ6124 Asistentská praxe - doučování
!NOWANY(SZ6724, SZ6125, SZ6725, SZ6121, SZ6721, SZ6122, SZ6722) - SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga
(NOW(SZ6037) || SZ6637) && !NOWANY(SZ6725, SZ6124, SZ6724, SZ6121, SZ6721, SZ6122, SZ6722)
- SZ6121 Asistentská praxe - doučování
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6122