SZc0017 Praxe a reflexe praxe ve škole 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1.8. 21 hodin (rozdělení viz. Informace učitele). 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/70, pouze zareg.: 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí v rámci předchozích praxí. Účastník/účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stává se postupně více autonomním. V rámci předmětu má účastník/účastnice možnost propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako vlastní výuka účastníka/účastnice či tandemová výuka účastníka/účastnice s provázejícím učitelem, druhá část je věnována reflexi a společnému plánování výuky s provázejícím učitelem a také se zástupcem Ped MUNI.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s vědomím rozmanitosti třídního kolektivu;
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje;
• výuku diferencuje a individualizuje dle potřeb konkrétní třídy;
• ověří si reálnost nastavených cílů výuky, adekvátnost zvolených výukových metod pro dosažení cílů učení, sbírá důkazy o dosažení cíle učení u žáků, reflektuje výuku, vede žáky k sebereflexi;
• na základě reflexe vlastní výuky navrhuje alterace vlastní výuky;
• má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových);
• upevňuje dovednosti v jednotlivých kompetencích, které se vztahují k základním složkám práce učitele, včetně komunikace se zákonnými zástupci a vnějšími partnery školy;
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele.
Osnova
  • Hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem.
  • Splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje.
  • Sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe. Jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin, záznam/záznamy z tripartitního setkání.
  • Během tohoto semestru proběhne hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem.
  • Praxe v 3. semestru probíhá na Fakultní škole.
  • Nabídky praxí na fakultních školách zajišťuje koordinátorka praxí. Seznam fakultních škol je k dispozici zde:
  • https://www.ped.muni.cz/o-nas/fakultni-skoly.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 8071780707. info
  • GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
Výukové metody
● Pozorování.
● Aktivní práce pod vedením cvičného učitele.
● Individuální konzultace, reflexe, sebereflexe.
Metody hodnocení
Úkoly v Agendě praxí:
1. Přehled činností, jež účastník na praxi ve škole vykonával, který zachycuje konkrétní náplň praxe v souladu s požadavky.
2. Hospitační arch 2x: zaměření na podmínky pro učení, účastník zaznamenává a přináší konkrétní důkazy ve třídě realizovaných opatření pro zajištění optimálního prostředí pro učení.
3. Checklist se záznamem o splnění 5ti vybraných činností. 5 záznamů o učení účastníka k 5ti zvoleným činnostem, jež souvisí s výukou a jsou zaznamenány na checklistu.
4. Přípravy na výuku stručné 15x.
5. Příprava podrobná 1x.
6. Evaluace praxe- hodnocení účastníka, hodnocení provázejícího učitele a hodnocení zástupce Pdf (viz tripartitní reflexe praxe).
Dále:
• Protokol o přijetí (nepovinný).
• Splněná docházka účastníka/účastnice do školy, na níž praktikuje.
• Vytvoření portfolia účastníka – jako podklady slouží odevzdané úkoly: písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe. Jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin).
Během tohoto semestru proběhne hospitace ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi a následná realizace tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem a didaktikem/pedagogem/psychologem z PdF MU.
Informace učitele
Rozsah:
•16 hodin vlastní výuky nebo párové výuky (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí;


•3 hodiny reflexe a společného plánování, uvádění do života školy s provázejícím učitelem, případně jiným účastníkem programu;


•2 hodiny tripartitní reflexe (za účasti didaktika/pedagoga/psychologa z PdF MU). Přehled fakultních škol je k dispozici zde https://www.ped.muni.cz/o-nas/fakultni-skoly.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2025.