AJ14002 Britská literatura 18. století

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 T207, kromě St 18. 12. ; a St 18. 12. 16:00–17:40 B2.43
Předpoklady
AJ01002 Anglický jazyk II && AJ04003 Úvod do literatury II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course examines the major eighteenth-century social and literary changes reflected in prose, drama and poetry. Mainly, we will consider the novel’s unique ability to represent the changing social conditions and attitudes of the period, particularly in relation to class identity and gender roles. What were the new techniques of psychological realism associated with the novel? In what sense does the eighteenth-century novel—from Defoe’s genre-founding work, Robinson Crusoe—retell the same tale: that of the resourceful middle-class individualist faced with the challenges of surviving in a world of recognizably modern economic forces? Did the novel represent the increasing rationalism or the increasing sentimentality of the age? Ian Watt’s classic study, The Rise of the Novel, will provide insight into the many epistemological and social crises of the era. Our authors include Defoe, Swift, Burney, Pope, Sterne, Fielding, and Walpole. At the end of the course the students should be able to understand the major developments of British literary history during the 18th century.
Osnova
  • 1 Introduction: The Novel’s Influences/Rival Traditions/The New Reading Public; Alexander Pope and the Scriblerus Club; Samuel Johnson and criticism; The Rise of Journalism: The Tatler (1709-11) and The Spectator (1711-12); 2 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719; 3 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719; 4 Beggars Opera, 1728; 5 Alexander Pope, Essay on Man 1732-34 part 1 and Swift – Modest Proposal 1729 6 Laurence Sterne, A Sentimental Journey Through France and Italy 1740 7 Fielding, Tom Jones, 1749; 8 Fielding, Tom Jones, 1749; 9 Castle of Otranto, Horace Walpole 1764; 10 Evelina, Fanny Burney, 1778 11 Evelina, Fanny Burney, 1778 12 Robert Burns: Auld Lang Syne, Halloween, A Red, Red Rose 1788, 1784, 1796;
Literatura
  • Pamela, Samuel Richardson, 978-0199536498
  • Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 978-1613821275
  • Major Works, Samuel Johnson, 978-0199538331
  • WATT, Ian P. The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding. 1st American ed. Berkeley: University of California Press, 1957, 319 s. info
Výukové metody
Seminars
Metody hodnocení
Assessment: Attendance and class participation 10%, 3 Response papers 30%, final essay 60%
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2021.