AJL12104 Úvod do stylistiky

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJL12104/01: Čt 16:00–17:40 K32, J. Pelclová
AJL12104/02: Čt 12:00–13:40 VP, J. Pelclová
Předpoklady
AJL01002 Anglický jazyk II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz kombinuje české a anglofonní pojetí stylistiky. Cílem kurzu je naučit studenty rozlišovat různé interpretační postupy při analýze literárních i neliterárních textů a představit jim nejrůznější stylistické prostředky typické pro různé žánry a styly, např. styl novinářský, styl reklamního sdělení, konverzační styl, v komiksech atd.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - pojmenovat základní termíny ve stylistice - rozlišovat mezi různými registry a styly - rozpoznat různé stylistické postupy - používatt analýzu registru na neliterární texty - používat stylistickou analýzu na literární texty
Osnova
  • 1. Definice klíčových pojmů ve stylistice 2. Konverzační styl a jeho užití ve fikci 3. Veřejné projevy 4. Narativní styl 5. Novinářský styl 6. Akademický styl 7. Jazyk a gender 8. Reklamní styl 9. Komiksy
Literatura
    povinná literatura
  • BIBER, Douglas a Susan CONRAD. Register, genre, and style. New York: Cambridge University Press. ix, 344. ISBN 9780521860604. 2009. info
  • SARACENI, Mario. The language of comics. 1st pub. London: Routledge. ix, 110. ISBN 0415286700. 2003. info
  • GODDARD, Angela. The language of advertising : written texts. 2nd ed. London: Routledge. x, 131 s. ISBN 0-415-27802-3. 2002. info
  • REAH, Danuta. The language of newspapers. 2nd ed. London: Routledge. x, 126 s. ISBN 0-415-27804-X. 2002. info
  • PRIDHAM, Francesca. The language of conversation. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. ix, 96. ISBN 9780415229647. 2001. info
  • GODDARD, Angela a Lindsey Meân PATTERSON. Language and gender. New York: Routledge. vi, 122. ISBN 0415201772. 2000. info
  • MCLOUGHLIN, Linda. The language of magazines. 1st pub. London: Routledge. xii, 115. ISBN 0415214246. 2000. info
    doporučená literatura
  • WALES, Katie. A dictionary of stylistics. 2nd ed. Harlow: Longman. viii, 429. ISBN 0582317371. 2001. info
  • LEECH, Geoffrey N. a Mick SHORT. Style in fiction : a linguistic introduction to English fictional prose. London: Longman. xiii, 402. ISBN 0582291038. 1981. info
Výukové metody
Praktický seminář. Domácí příprava - četba doporučené knihy či kapitol a textu k rozboru. Seminář - diskuze a rozbor textů.
Metody hodnocení
Hodnocení: docházka (10 bodů) + sběr textů (10 bodů) + 3 e-testy během semestru (40 bodů) + závěrečná prezentace (40 bodů). K získání kreditů je potřeba minimálně 70 bodů.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/20-21/course/view.php?id=297
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.