AJL15064 Americké drama a divadlo po 1945

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:40 G31
Předpoklady
AJL01002 Anglický jazyk II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course focuses on American drama written from 1945 to 2000, and it presents developments in American theatre of this period. It offers an insight into some of the landmark dramatic texts of the era and it critically examines theatrical practices. It deals with classical, mainstream authors as well as with more experimental and minority authors. The list of covered authors includes: A. Miller, T. Williams, E. Albee, D. Mamet, S. Shepard, L. Hansberry, A. Baraka, and others. Participants will get a chance to read carefully and critically the selected plays, study relevant secondary texts (studies, reviews and playbills), and watch excerpts from theatre performances. In the class they will confront their findings and views with their colleagues in discussion.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude umět:
- analyzovat díla americké dramatiky po roce 1945;
- určit specifické prvky americké dramatiky včetně různých stylů a směrů rozvíjených po roce 1945 v USA;
- analyzovat významná díla amerických autorů a zasadit jejich díla do kontextu v USA po roce 1945;
- určit roli společenských událostí, společenských a kulturních změn na americkou dramatiku po roce 1945.
Osnova
  • Week 1, February 17 - Introduction; Week 2, February 24 - Arthur Miller: Death of a Salesman; Week 3, March 3 - Arthur Miller: The Crucible; Week 4, March 10 - Tennessee Williams: A Streetcar Named Desire; Week 5, March 17 - Edward Albee: Who’s Afraid of Virginia Woolf; Week 6, March 24 - No class (reading week); Week 7, March 31 - Lorraine Hansberry: A Raisin in the Sun; Amiri Baraka: The Dutchman; Week 8, April 7 - David Mamet: American Buffalo; Week 9, April 14 - Tony Kushner: Angels in America; Week 10, April 21 - Avant-garde; The Wooster Group: L.S.D. (…or just the high points); Week 11, April 28 - Sam Shepard: t.b.a. (a guest lecture); Week 12, May 5 - Eve Ensler: The Vagina Monologues;
Literatura
  • BIGSBY, C. W. E. A critical introduction to twentieth-century American drama. Vol. 2, Tennessee Williams, Arthur Miller, Edward Albee. Cambridge [Cambridgeshire]: Cambridge University Press, 1982, viii, 355. ISBN 0-521-25811-1. info
  • BIGSBY, C. W. E. A critical introduction to twentieth-century American drama. Cambridge [Cambridgeshire]: Cambridge University Press, 1985, ix, 485. ISBN 0521278961. info
  • BIGSBY, C. W. E. Modern American drama, 1945-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, xii, 453. ISBN 0521794102. info
  • ARONSON, Arnold. American avant-garde theatre : a history. 1st pub. London: Routledge, 2000, xiv, 242. ISBN 9780415241397. info
  • KRASNER, David. American drama 1945-2000 : an introduction. First published. Malden, Ma.: Blackwell, 2006, vii, 216. ISBN 9781405120869. info
Výukové metody
Lecture, seminar discussion
Metody hodnocení
Class Participation: 20%. Active participation in class discussion will be required; make sure to bring your texts into classroom with you in order to support your argument with textual evidence. 5 Reading Journals (100–150 words each): 20%. In this journal, you should present a statement concerning the week’s reading and support it with evidence. It should serve as a starting point for class discussion. Final Essay (5-7 pages, MLA-style format): 60%. The essay will consist of two parts: in the first part, you are required to provide the context of your chosen play (e.g., the state of dramatic literature of the era when your play was written, not the author’s bio); in the second part, you should present a critical analysis of your play, according to MLA requirements for a research paper and MLA stylesheet. (At least 60% must be reached in EACH requirement.) (Credit only: attendance according to policies, active participation, 5 reading journals)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=2474
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.