AJU5202 Vybrané jazykové jevy pro učitele

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Adéla Červenková (přednášející)
Mgr. Nikola Kupčíková (přednášející)
Mgr. David Ryška (přednášející)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 12:00–13:40 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je propojit teoretické a praktické aspekty didaktiky anglického jazyka z pohledu vybraných jazykových jevů. Doporučení z praktických příruček pro výuku cizího jazyka budou srovnány s výsledky relevantních výzkumů prováděných v kontextu výuky. Na výuku jazyka bude nahlíženo jak z tradiční vnější perspektivy, tak z perspektivy vnitřní, tj. na výuku chápanou jako interakce. Během kurzu se bude diskutovat o možnostech prezentace řady gramatických jevů na různých úrovních, budou prozkoumávány typické obtíže, se kterými se žáci setkávají, a budou rozebírány možnosti plánování a realizace výuky vybraných jazykových jevů.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Identifikovat obecné principy řízeného osvojování jazyka; 2. analyzovat a zhodnotit řadu aspektů jazykové výuky, jako jsou např. lingvistické a pragmatické aspekty žákovského jazyka; 3. analyzovat a kriticky zhodnotit jazyk použitý v autentických a publikovaných výukových materiálech, vybrat a adaptovat tyto materiály pro použití ve výuce; 4. vybrat vhodné didaktické možnosti výuky vybraných gramatických jevů na základě jejich analýzy; 5. identifikovat ve vzorcích žákovského jazyka typické problémové oblasti a navrhnout způsoby, jak se na ně ve výuce zaměřit; aplikovat kontrastivní a chybovou analýzu či počítačem podpořenou chybovou analýzu a využít korpusy žákovského jazyka ve výuce, zaměřit se ve výuce na chyby způsobené fosilizací a interferencí z prvního jazyka; 6. reflektovat na vlastní zkušenosti z jazykového vyučování a hledat cesty dalšího profesního rozvoje; 7. přečíst a kriticky zhodnotit publikovaný výzkum v oblasti výuky anglického jazyka, uplatnit podněty vycházející z výzkumů při vlastních rozhodnutích během jazykové výuky.
Osnova
  • 1. Opakování obecných principů řízeného osvojování a učení se jazyku; 2. explicitní výuka gramatiky a slovní zásoby: lingvistická analýza obsahu, deduktivní vs. induktivní prezentace struktur; prezentační techniky pro vybrané struktury; 3. lingvistická analýza žákovy mluvené a psané produkce, důsledky pro výuku, vypořádání se s chybami způsobenými fosilizací a interferencí z prvního jazyka; 4. užití korpusů mateřského a žákovského jazyka ve výuce jazyka; 5. pragmatické a sociolingvistické aspekty interakce mezi spolužáky při komunikativních aktivitách a úkolech; 6. analýza vstupu a podmínky posilující učení se: jazyk autentických a publikovaných materiálů, jazyk používaný vyučujícím; 7. lingvistické a pragmatické aspekty korektivní zpětné vazby.
Literatura
    povinná literatura
  • Hall, N. & Shepheard, J. (2008). The anti-grammar grammar book: a teacher’s resource book of discovery activities for grammar teaching. Brighton: ELB publishing. ISBN 978-0-9522808-5-9
  • Ellis, R. & Shintani, N. (2014). Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-415-51973-1.
  • Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-71204-0
  • Gerngross, G., Puchta, H. & Thornbury, S. (2006). Teaching Grammar Creatively. Innsbruck: Helbling Languages. ISBN 978-3-902504-29-6
    doporučená literatura
  • Swan, M., & Smith, B. (2001). Learner English: a teacher´s guide to interference and other problems. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-77939-1
  • Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. 4th edition. Harlow: Longman ISBN 978-1-4058-5311-8
  • Harwood, N. (2010). English Language Teaching Materials Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0521121583
  • Ur, P. (2011). Grammar teaching research,theory and practice. In E. Hinkel (ed.). Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Volume II (pp. 507-22). New York: Routledge. ISBN 978-0-415-99872-7
  • Thornbury , S. (2007). How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited. ISBN 978-0-582-42966-6
  • Ur, P. (1996). A course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-1-107-68467-6
  • Corder, S. P. (1984). The significance of learners’ errors. In J. Richards (Ed.), Error analysis. Perspectives on second language acquisition. (s. 19–27). Longman
  • Granger, S., Hung, J., & Petch-Tyson, S. (Ed.) (2002), Computer learner corpora, second language acquisition, and foreign language teaching. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. ISBN 1-58811-294-2
  • McCarthy, M., & Carter, R. (1994). Language as discourse: perspectives for language teaching. Longman.ISBN 0-582-08424-5
  • Walsh, S. (2013). Classroom discourse and teacher development. Edinburgh: Edinburgh University Press. ISBN 978-0-7486-4517-6
  • Thornbury, S. (2016). About Language: tasks for teachers of English. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-1-107-66719-8
  • Ur, P. & Thornbury, S. (2016). Penny Ur’s 100 Teaching Tips. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-1-316-50728-5
  • Kerr, P. & Thornbury, S. (2014). Translation and Own-language Activities. Cambridge: Cambridge University Press . ISBN 978-1-107-64578-3
  • Ellis, R., & Barkhuizen, G. (2005). Analysing learner language. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-431634-3
Výukové metody
Výklad, diskuze ve třídě, mikrovýuka vybraného jazykového jevu, analýza vzorků žákovského jazyka a návrh efektivních technik nápravy chyb.
Metody hodnocení
Docházka je povinná. Pro splnění kurzu a získání známky se musí studenti aktivně účastnit diskuzí na seminářích, odevzdat chybovou analýzu a odučit vybrané jazykové jevy před svými spolužáky.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.