AJU5203 Diskurs a interakce ve výuce anglického jazyka

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Adéla Červenková (cvičící)
Mgr. Nikola Kupčíková (cvičící)
Mgr. David Ryška (cvičící)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 14:00–15:40 G23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz integruje teoretické, výzkumné a praktické perspektivy na diskurz a interakci ve výuce anglického jazyka. Studenti se seznámí s východisky, s vybranými tradicemi v analýze diskurzu a interakce ve výuce a se souvisejícími výsledky. Studenti poté provedou přepis, analýzu a reflexi nahrávky z vlastní výuky.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu budou studenti schopni 1. Diskutovat o tom, jaký význam má výzkum výukového diskurzu a interakce pro učitele jazyka; 2. analyzovat, prodiskutovat a kriticky zhodnotit, jakými způsoby se v interakci odrážejí obsahy, cíle, výukové materiály a řízení výuky, a jak se k těmto sami mluvčí vztahují; 3. vysvětlit, jak se interakce liší v různých typech prostředí a uspořádání; 4. analyzovat a diskutovat o roli jazykových, tělesných a materiálních prostředků při interakci ve výuce. 5. reflektovat na vlastní výuku prostřednictvím analýzy nahrávek z vlastního vyučování.
Osnova
  • 1. Úvod do oboru diskurzu a interakce ve výuce. Teoretické perspektivy, význam pro učitele angličtiny jako cizího jazyka. 2. Tradice analýzy diskurzu ve výuce. Předpoklady, příklady, srovnání. 3. Konverzační analýza. Sběr dat a přepis, (mikro)analýza, zpráva o výsledcích. 4. Multimodální analýza a tělesná interakce. Role jazykových, tělesných a materiálních prostředků při interakci ve třídě. 5. Kritická analýza diskurzu a kritické teorie. Odraz makrosociálních kategorií (např. moc, gender, etnicita) v diskurzu ve výuce. 6. Vybrané výsledky výzkumu interakce a diskurzu ve výuce při (1) frontální výuce, (2) práci v páru/skupině a (3) interakci mezi spolužáky mimo výuku. 7. Analýza nahrávek interakce ve výuce a sebereflexe. 8. Praktické důsledky výzkumu diskurzu a interakce ve výuce. Aplikovaná konverzační analýza. Užití konverzační analýzy pro potřeby výuky angličtiny jako cizího jazyka.
Literatura
    povinná literatura
  • selected studies (journal articles)
  • T. A. van Dijk (Ed.), Discourse studies: A multidisciplinary introduction (2. vyd). London: Sage.
    doporučená literatura
  • Sidnell, J., & Stivers, T. (Eds.). (2013). The handbook of conversation analysis. Chichester: Blackwell.
  • Hutchby, I., & Wooffitt, R. (1998). Conversation analysis: Principles, practices and applications. Cambridge: Polity Press, Blackwell.
  • Wong, J., & Waring, H. Z. (2010). Conversation analysis and second language pedagogy: A guide for ESL/EFL teachers. New York: Routledge.
  • McCarthy, M., & Carter, R. (1994). Language as discourse: perspectives for language teaching. Longman.
  • Walsh, S. (2006). Investigating classroom discourse. New York: Routledge.
  • Cazden, C. B. (2001). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning. Portsmouth: Heinemann.
  • ten Have, P. (2007). Doing conversation analysis (2nd ed.). London: Sage.
  • Markee, N. (Ed.). (2015). The handbook of classroom discourse and interaction. Chichester: John Wiley & Sons.
  • Phillips, N., & Hardy, C. (2002). Discourse analysis: Investigating processes of social construction. Thousand Oaks: Sage.
  • Seedhouse, P. (2004). The interactional architecture of the language classroom: A conversation analysis perspective. University of Michigan: Blackwell Publishing.
  • Waring, H. Z. (2015). Theorizing pedagogical interaction: Insights from conversation analysis. New York: Routledge.
  • Richards, K., Ross, S., & Seedhouse, P. (2011). Research methods for applied language studies: An advanced resource book for students. London: Routledge.
  • Clift, R. (2016). Conversation analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Antaki, C. (Ed.) (2011), Applied conversation analysis: Intervention and change in institutional talk. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Výukové metody
Výklad a ukázky následované diskuzí, skupinová práce, interaktivní analýza konverzace ve výuce, četba, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Docházka je povinná. Od studentů se očekává splnění kvízu v polovině semestru. Kvíz vychází ze zadané četby (cca 10 otevřených a uzavřených otázek, hranice 65 %). Odevzdání úkolu, v rámci kterého studenti sesbírají, přepíší, analyzují a podrobí reflexi nahrávku z vlastní výuky.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.