AJU5901 Projekt didakticky zaměřené diplomové práce

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 10:00–11:40 J31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz představuje výzkumné metody v oboru didaktiky angličtiny jako cizího jazyka. Poté, co se studenti seznámí jednak s obecnými předpoklady v kvalitativním a kvantitativním výzkumu, jednak s konkrétními postupy a úvahami ve vybraných kvalitativních a kvantitativních tradicích výzkumu, sami navrhnou vlastní výzkumný projekt pro své diplomové práce.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu budou studenti schopni:
1. Diskutovat o rozdílech mezi vybranými kvantitativními a kvalitativními tradicemi výzkumu a obhájit výběr vhodné tradice (např. zakotvené teorie, etnometodologické konverzační analýzy, dotazníkového šetření, experimentu, evaluačního výzkumu, akčního výzkumu) pro daný problém.
2. Navrhnout jednoduchý výzkumný projekt, včetně formulace cílů a výzkumných otázek, výběru vhodných metod sběru dat a postupů jejich analýzy.
3. Provést jednoduchou analýzu dat sebraných v rámci dané tradice a vhodně představit výsledky.
4. Analyzovat a vyhodnotit zprávy z publikovaných výzkumů, vyhledat relevantní studie a připravit přehled literatury.
5. Diskutovat o významu výzkumu v profesi učitele.
Osnova
  • 1. Úvod do výzkumu v didaktice angličtiny jako cizího jazyka. Tvorbu přehledu relevantní literatury. Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum.
    2. Interakce ve třídě, etnometodologie a konverzační analýza. Sběr dat, transkripce a analýza.
    3. Rozhovory a zakotvená teorie. Příprava a realizace rozhovoru, analýza transkriptů.
    4. Analýza zpráv z kvalitativních výzkumů z výuky anglického jazyka: struktura, možnosti prezentace výsledků.
    5. Dotazníkové šetření. Sestavení, provedení a analýza dotazníků. Úvod do deskriptivní statistiky. Prezentace výsledků v kvantitativních studiích, IMRaD struktura výzkumných zpráv.
    6. Experimentální výzkum. Základní úvahy a možnosti, úvod do inferenční statistiky.
    7. Úvahy o návrhu kvalitativních a kvantitativních výzkumů: výběr metod sběru dat a analýzy pro různé typy problémů v didaktice angličtiny jako cizího jazyka, problematika výběru a vzorku, etika, kvalita výzkumu (validita, reliabilita, důvěryhodnost atd.). Navrhování výzkumného projektu.
    8. Výzkum ve třídě. Role výzkumu v každodenním životě učitele, akční výzkum, evaluační výzkum, zdroje pro učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). Boston: Pearson Education.
    doporučená literatura
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5th ed.). London: RoutledgeFalmer.
  • McNiff, J. (2013). Action research: principles and practice (3rd ed.). London: Routledge.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: Guilford Press.
  • Freeman, D. (1998). Doing Teacher Research: From Inquiry to Understanding. Pacific Grove: Heinle and Heinle Publishers.
  • Markee, N. (Ed.). (2015). The handbook of classroom discourse and interaction. Chichester: John Wiley & Sons.
  • Ellis, R., & Barkhuizen, G. (2005). Analysing learner language. Oxford: Oxford University Press.
  • Silverman, D. (2010). Qualitative research: theory, method and practice. London: Sage.
  • Mills, G. E. (2018). Action research: a guide for the teacher researcher (6th ed.). New York: Pearson.
Výukové metody
Výklad, diskuze ve třídě, skupinové projekty, četba, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Docházka je povinná. Studenti odevzdají dva úkoly: analýzu dat (20 bodů) a návrh výzkumu (20 bodů). Závěrečný test ověří hluboký vhled studentů do témat probíraných během kurzu (přibližně 20 otevřených a uzavřených otázek, celkem 60 bodů). Konečná známka bude vycházet z množství bodů získaných během kurzu (70 bodů je minimum).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.