CJBB181 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež I

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 D21
Předpoklady
CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V semináři se zaměříme na výuku dětí-cizinců a dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) od předškolního věku do dospělosti. Navážeme na teoretické poznatky z přednášky Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka a přeneseme je do praxe. Seznámíme se s tím, co, kdy a jak máme děti každé věkové skupiny učit, jaké existují výukové a metodické materiály a jakých lingvodidaktických zásad je žádoucí se držet. Pozornost budeme věnovat také jazykovému testování a hodnocení a možnostem jazykové diagnostiky v předškolním věku. Komunikací s odborníky z praxe zjistíme, jak jazyková podpora a výuka dětí-cizinců (dětí s OMJ) a žáků-cizinců (žáků s OMJ) probíhá v různých oblastech (např. jazykové kurzy, výuka ve školském systému, doučování a podpora v rámci činností neziskových organizací, nízkoprahové kurzy, státní integrační program apod.).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat adekvátní výukové postupy a aktivity pro konkrétní cílové skupiny;
- tvořit výukové a diagnostické materiály;
- využívat nástrojů, jako např. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a Evropské jazykové portfolio;
- mít přehled od dostupných metodických materiálech a možnostech dalšího vzdělávání;
- mít přehled o online technologiích, jež je možné využít ve výuce češtiny jako cizího jazyka;
- umět naplánovat lekci a uskutečnit ji;
- umět dávat i získávat zpětnou vazbu;
- uvědomit si důležitost sebereflexe a seberozvoje.
Osnova
  • 1.Úvod.
  • 2. Čeština jako druhý/cizí jazyk – jazyková situace (psycholingvistika).
  • 3. Nástroje EU – EJP / SERRJ v praxi.
  • 4. Výukové materiály.
  • 5. Metodické příručky.
  • 6. Metody výuky.
  • 7. Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti předškolního věku.
  • 8. Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti mladšího školního věku.
  • 9. Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro náctileté.
  • 10. Náslechy a spolupráce s odborníky z praxe.
  • 11. Shrnutí a závěr.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. Online. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015, [citováno 2024-04-23] info
  • DOLEŽÍ, Linda. K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka u dětí. Online. Providence: International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), 2015. 3 s. International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), roč. 43. ISSN 1095-2950. [citováno 2024-04-23] URL info
  • DOLEŽÍ, Linda a Svatava ŠKODOVÁ. Výuka češtiny pro děti-cizince v předškolním věku – základní doporučení. Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Praha: AUČCJ, 2015. s. 75-82. ISBN 978-80-260-7506-6. [citováno 2024-04-23] info
  • DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Online. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015, [citováno 2024-04-23] URL info
  • DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory.. Online. 2014, [citováno 2024-04-23] URL info
  • DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako cizí jazyk – psycholingvistická perspektiva. Online. In Richard Vacula. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis, 2013. s. 259-268. ISBN 978-80-7470-053-8. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Prezentace, diskuse, nácvik.
Metody hodnocení
Aktivní účast, test, seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.