CJBC722 Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
Út 18:20–19:55 N01023
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Knihy pro dospívající dívky představují kvalitativně velmi heterogenní skupinu, která se tradičně klasifikuje na dvě žánrové varianty příběhové prózy ze života dětí, na prózu s dívčí hrdinkou a dívčí román. Primárním cílem semináře je seznámení studentů se zásadními rozdíly mezi nimi. Tyto budou odhalovány na základě analýz a interpretace konkrétních děl, jež vznikala od 19. století do současnosti, posluchači tak získají informace o vývoji obou žánrových variant. Větší pozornost bude věnována literatuře po roce 1989, která tvoří důležitou část četby současných mladých recipientek. Ve výkladové části jednotlivých seminářů získají posluchači znalost základních termínů spjatých s teorií literatury pro děti a mládež (mj. intencionální literatura pro děti, příběhová próza ze života dětí a mládeže, referenční hrdina) i s teorií populární kultury (paraliteratura, schematismus, fabulační modely, vnější a vnitřní znaky komerce aj.)
Po úspěšném absolvování předmětu tak bude student schopen:
použít informace o vývoji žánrových variant příběhové prózy ze života dětí, prózy s dívčí hrdinkou a dívčího románu, k vlastní interpretaci jednotlivých děl;
analyzovat základní díla próz s dívčí hrdinkou a dívčího románu;
definovat konkrétní rozdíly mezi nimi;
odlišit hodnotnou prózu pro děti od populární paraliteratury;
využívat patřičnou sekundární literaturu, včetně odborných časopisů
Osnova
  • 1. seminář: Sekundární literatura k tématu, zadání referátů
  • 2. seminář: Terminologie (intencionální X neintencionální literatura pro děti a mládež, definice prózy s dívčí hrdinkou a její vztah k dívčímu románu); nástin vývoje; komerce a literatura
  • 3. seminář: Vývoj v 19. století (Krásnohorská, Světlá)
  • 4. seminář: První republika a 2. světová válka (Hüttlová, Majerová)
  • 5. seminář: 60. léta (Šmahelová, Franková aj.)
  • 6. seminář: 70. a 80. léta (Bořkovcová, Hercíková, Rudolf, Stýblová, Drijverová aj.)
  • 7. – 11. seminář: Léta 90. a počátek 21. století (druhá zlatá éra komerční produkce; opožděná vydávání dosud umlčovaných autorů; reedice; nová generace; současná produkce)
  • 12. seminář: Závěrečné shrnutí (rozdíly mezi dívčím románem a prózou s dívčí hrdinkou, tradiční známky komerce)
Literatura
    doporučená literatura
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká próza s dívčí hrdinkou. D. 2 (Obsaž.) : Česká próza s dívčí hrdinkou. D. 1. Online info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Próza s dívčí hrdinkou. Online. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2000. 20 s. ISBN 80-7204-139-8. [citováno 2024-04-23] info
  • TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež : (tvorba devadesátých let 20. století). Online. Brno: Cerm, 2000. 31 s. ISBN 8072041703. [citováno 2024-04-23] info
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Online. Brno: Cerm, 2000. 22 s. ISBN 8072041401. [citováno 2024-04-23] info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Online. Brno: Cerm, 1999. 22 s. ISBN 8072041118. [citováno 2024-04-23] info
  • MOCNÁ, Dagmar. Červená knihovna : studie kulturně a literárně historická : pohled do dějin pokleslého žánru. Online. Vyd. 1. Praha: Paseka, 1996. 240 s. ISBN 8071850756. [citováno 2024-04-23] info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká próza s dívčí hrdinkou. Online. 1. vyd. Ostrava: Ateliér Milata, 1994. 23, 23. [citováno 2024-04-23] info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. Online. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992. 98 s. ISBN 8070400552. [citováno 2024-04-23] info
  • SIROVÁTKA, Oldřich. Literatura na okraji. Online. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1990. 98 s. ISBN 80-202-0122-X. [citováno 2024-04-23] info
  • Ach, ta láska : průvodce po české brakové literatuře.. Online. Praha: Melantrich, 1984, [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Seminář využívá metody výkladu, interpretace literárních děl a diskuse o nich. Student prezentuje získané dovednosti ústní i písemnou formou výstupu.
Metody hodnocení
K získání zápočtu je třeba aktivně se zapojovat do diskuse v semináři (na základě vlastní domácí přípravy), přednést referát a vypracovat závěrečnou esej.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011.