CJBC729 Kapitoly z dějin české příběhové prózy ze života dětí II

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 17:30–19:05 pracovna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Příběhová próza ze života dětí a mládeže (příběhová próza s dětským hrdinou) je jedním ze základních žánrů literatury pro nedospělé recipienty. V českém prostředí sice dobou svého vzniku výrazně zaostala za jinými žánry (pohádka, bajka aj.), nicméně ve 20. století prošla výrazným rozvojem, ať již z hlediska čtenářských ohlasů či jeho akceptace coby svébytného žánru. Kurz Kapitoly z dějin české příběhové prózy ze života dětí II se zaměřuje na analýzu typických zástupců daného žánru. Zároveň volně navazuje na kurz CJBC728 Kapitoly z dějin české příběhové prózy ze života dětí, jehož absolvování není nutnou podmínkou zápisu a v němž byla pozornost věnována titulům, které lze označit za čítankové, především pak z 1. poloviny 20. století. Oproti tomu program kurzu Kapitoly z dějin české příběhové prózy ze života dětí II se zaměřuje ve své první části na díla z 1. poloviny 20. století, která jsou dnes méně známá či jsou zavrhována, a především pak na produkci 2. poloviny 20. století (do roku 1989), jež naopak stále náleží k živé části spontánní dětské četby. Absolventi kurzu tak budou schopni:
- kontextuálně popsat vývoj české příběhové prózy ze života dětí a mládeže ve 20. století, a to do roku 1989, charakterizovat podrobně jednotlivá období s ohledem na konkrétní proměny žánru
- rozumět základní terminologii spojené s dětskou literaturou a příběhovou prózou ze života dětí a mládeže
- použít tyto obecné poznatky k vlastní interpretaci
- analyzovat základní česká díla náležející k danému žánru
- odlišovat kvalitní a brakovou literaturu pro děti a mládež
- kriticky přistupovat k hojně přejímaným a mnohdy minimálně sporným hodnocením starších titulů
- využívat patřičnou sekundární literaturu (včetně odborných časopisů – především Úhor, Štěpnice, Zlatý máj, Ladění)
Osnova
  • 1. Terminologie, sekundární literatura
  • 2. Komerční prvorepubliková produkce a její kritická reflexe na stránkách odborného časopisu Úhor.
  • 3. – 5. Knihy na pomezí aneb Kvalita nebo komerce? (F. Háj, A. Kutinová, J. Foglar).
  • 6. Schematismus v 50. letech a postupné hledání nové podoby příběhové prózy.
  • 7. Dětství na sídlišti kontra dětství na venkově v prózách 60. let 20. století.
  • 8. Zakázaní autoři (léta 70. a 80.).
  • 9. Autoři spojení s filmem.
  • 10. Foglarovská stopa před rokem 1989.
  • 11. – 12. Kontaminace příběhové prózy pohádkou a jinými žánry.
Literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. ISBN 8072041401. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury :přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999, 191 s. ISBN 80-7198-379-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátku do r. 1945. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995, 18 s. ISBN 80-85867-48-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • VORÁČEK, Jaroslav a Otakar CHALOUPKA. Kontury české literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1979, 296 s. URL info
  • NEZKUSIL, Vladimír a Otakar CHALOUPKA. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. Praha: Albatros, 1979, 148 s. URL info
Výukové metody
Seminář využívá metody výkladu, interpretace literárních děl a diskuse o nich. Účast na hodině předpokládá předchozí seznámení se se zadanou primární literaturou. Student prezentuje získané dovednosti ústní i písemnou formou výstupu. Program semináře bude rozšířen o víkendové literární toulky (s dobrovolnou účastí).
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je třeba získat alespoň 150 bodů, které lze nabývat v odpovědnících různého charakteru v ISu, v bodovaném diskusním fóru a především za závěrečnou seminární práci v rozsahu minimálně 3 normostran (max. 50 bodů). Nedílnou součástí podmínek k udělení zápočtu je aktivní účast na hodině.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/CJBC729