CJBC729 Chapters from Childrens Literature II

Faculty of Arts
Spring 2012
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
Mon 17:30–19:05 pracovna
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Story-Based Prose for Children represents one of the most popular basic genres of children's and youth literature. There were many brilliant writers of this genre in the history of Czech literature. In this way, students will get information about the development of Czech Story-Based Prose for Children. In lectures students will acquire the knowledge of basic terms connected with the theory of children’s and youth literature. At the end of the course students should be able to:
- understand and explain genre development in 20th century (before the year 1989);
- use the information about the genre development for own interpretation of individual works;
- analyse basic proses about children's life;
- use relevant secondary literature, including scientific journals.
Syllabus
  • Lesson 1: Terminology, secondary literature to the topic
  • Lessons 2 – Commercial production 1918 – 1939 and its critical reflection in Úhor
  • Lesson 3 – 5: Commercial or quality? (Háj, Kutinová, Foglar)
  • Lesson 6: Schematization in 50s and looking for new kind of story-based prose
  • Lesson 7: Childhood in the middle of housing estate versus childhood on countryside in proses from 60s
  • Lesson 8: Forbidden writers (70s and 80s)
  • Lesson 9: Writers in touch with movie
  • Lesson 10: Successor to Foglar before 1989
  • Lesson 11. – 12.: Contamination of story-based prose by fairy tale
Literature
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • URBANOVÁ, Svatava and Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. ISBN 8072041401. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury :přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999, 191 s. ISBN 80-7198-379-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátku do r. 1945. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1995, 18 s. ISBN 80-85867-48-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • VORÁČEK, Jaroslav and Otakar CHALOUPKA. Kontury české literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1979, 296 s. URL info
  • NEZKUSIL, Vladimír and Otakar CHALOUPKA. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. Praha: Albatros, 1979, 148 s. URL info
Teaching methods
Seminars are based on the methods of presentation, interpretation of literary works and discussion about them. Students present acquired knowledge by oral and written forms of outcomes.
Assessment methods
Credit requirements: active participation in seminar discussions (on the basis of own home preparation) and final essay. Students need to have 150 points for final essay and in Internet-based application.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
Information on course enrolment limitations: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2012/CJBC729