CJBC745 Biblioterapie v pedagogické praxi

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Mokrá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Křeček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tamara Valešová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 17:30–19:05 U27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář nabídne účastníkům vhled do možnosti využití metody biblioterapie (terapie četbou) při výuce české literatury na středních školách. Posluchači budou seznámeni se základy biblioterapie jakožto psychoterapeutické metody, dále jim bude představena metodika výběru četby a následné biblioterapeutické práce se středoškolskými studenty. Účastníci kurzu nové poznatky uplatní při práci tvorbě vlastních biblioterapeutických experimentů; doplňující podněty z praxe pak získají během diskuse se středoškolskými pedagogy.
Studenti budou po skončení kurzu schopni samostatně využívat strategií biblioterapie při práci s četbou na středních školách; obdrží zpětnou vazbu od přednášejících; bude jim umožněno konfrontovat poznatky a vlastní názory s pedagogickou realitou při diskusi se středoškolskými učiteli; získají přehled o možnostech interdisciplinární spolupráce různých pedagogických subjektů za preventivními a podpůrnými účely.
Osnova
  • - profesní etika učitelství literatury a práce s četbou
  • - psychologicko-vývojová specifika středoškolského věku
  • - empatie středoškolského učitele
  • - odborný pohled na biblioterapii a různé možnosti jejího využití
  • - vřazení biblioterapie do kontextu dalších psychoterapeutických metod
  • - biblioterapie při práci se středoškolskými studenty/adolescenty
  • - metodika výběru a práce s četbou za preventivními a podpůrnými účely
  • - využití strategií biblioterapie při práci se skupinami středoškolských studentů ve vybraných zátěžových situacích
  • - shrnující diskusní kulatý stůl nad problematikou biblioterapie v pedagogické praxi s vybranými středoškolskými učiteli
Literatura
  • CARR-GREGG, Michael a Erin SHALE. Puberťáci a adolescenti : průvodce výchovou dospívajících. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2010. 197 stran. ISBN 9788073676629. [citováno 2024-04-23] info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 604 stran. ISBN 9788024734507. [citováno 2024-04-23] URL info
  • GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2012. 247 stran. ISBN 9788024734729. [citováno 2024-04-23] URL info
  • JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Online. 1. vyd. PRAHA: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-7254-329-6. [citováno 2024-04-23] URL URL info
  • MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci : metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Online. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 195 stran. ISBN 9788073311728. [citováno 2024-04-23] info
  • MAŠÁT, Vladimír. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Online. 1. vydání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. 157 stran. ISBN 9788086057804. [citováno 2024-04-23] info
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Online. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2014. 220 stran. ISBN 9788024626369. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2013. 232 stran. ISBN 9788024744735. [citováno 2024-04-23] URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, domácí příprava, skupinová práce, diskuse.
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení kurzu odevzdá každý jeho účastník webinář pracující s vybraným literárním dílem, jeho předmětem bude zhodnocení terapeutických funkcí vybraného titulu. Bude vyžadováno představení vlastního názoru opřeného o pedagogický cit a podepřeného poznatky získanými v kurzu a prací s odbornou literaturou uvedenou v sylabu kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících. Maximální počet účastníků je 12 osob.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/CJBC745